Wednesday, December 29, 2010
Τα σακιά, της Ι. Καρυστιάνη, μια επαχθής απόλαυση
Τελειώνω σε λίγο το καινούριο βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη, Τα σακιά. Γράφω αυτές τις γραμμές, για να καθυστερήσω το τέλος, σύνδρομο που με πιάνει μόλις τελειώνει ένα συναρπαστικό βιβλίο. Ακούγεται βλάσφημο σχεδόν το "συναρπαστικό" για ένα τέτοιο βιβλίο. Δεν ξέρω αν έχω καν το δικαίωμα να το απολαύσω, να αποστασιοποιηθώ, να το χαρώ σαν μια καλογραμμένη ανθρώπινη περιπέτεια. Στον πυρήνα της αφήγησης ένα παιδί τέρας και γύρω του πυκνά υφασμένα, πρόσωπα και γεγονότα που το έθρεψαν, ιστορίες και πράξεις ανθρώπων κοινών, καθημερινών, όσο κοινή και καθημερινή μπορεί να είναι μια ανθρώπινη ύπαρξη πιασμένη στα χίλια δυο δόκανα της ζωής.
Τα πρόσωπα δοσμένα με άγριο ρεαλισμό, τρομακτικό σχεδόν, ξεγυμνώνονται ανελέητα μπροστά μας, δείχνουν την ασχήμια τους και τις πληγές τους και καθαγιάζονται με την ιερή ποίηση μιας γραφής που τα καταξιώνει την ίδια στιγμή που τα εκθέτει ανυπεράσπιστα στο βλέμμα μας. Ένα είδος ποιητικού νατουραλισμού, όπου η ποίηση πηγάζει ολοκάθαρη μέσα από τα πιο ταπεινά και "βρόμικα" υλικά, η τσιμεντούπολη, το διαμέρισμα, το μικρομάγαζο, η αποσαρθρωμένη οικογένεια, οι μοναξιασμένοι άνθρωποι, ο αγώνας της επιβίωσης και η αγωνία να πιάσουν την καλή, το πρόσφατο παρελθόν και το πολύ κοντινό σε μας χρονικά παρόν (μόλις λίγα χρόνια πριν, τέλη του '90, μέχρι το 2004), συνθέτουν ένα σκηνικό προδοτικά οικείο και φιλικό, μέχρι να ανοίξουν οι καταπακτές του και να φανούν τα μαύρα σκοτεινά βάθη και εσύ να μην έχεις τίποτα να φυλαχτείς.
Αυτό είναι τελικά η κυρίαρχη αίσθηση. Γίνεται δικό σου το δράμα, είσαι εσύ που γέννησες το αβγό του κακού, εσύ το εξέθρεψες μέσα στη νοσηρή σου "φωλίτσα" με τις τηγανητές πατάτες και τα παϊδάκια. Εσύ είσαι η μάνα που έκρυψε μέσα στον καθωσπρεπισμό μιας νοικοκυρεμένης ζωούλας τα σπαράγματα αληθινών ανθρώπων με όνειρα και ευαισθησίες και τα εξαργύρωσες με μια αχυρένια ευημερία, ανίκανη να δώσει αληθινή τροφή στο καλοταϊσμένο βλαστάρι σου.
Δεν είναι νομίζω τυχαίο ότι το δεύτερο σημαντικό βιβλίο που διάβασα φέτος, το Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν της Λάιονελ Σράιβερ είχε το ίδιο θέμα, τον έφηβο τέρας που γεννιέται μέσα στην αστραφτερή αμερικάνικη κοινωνία και αποδίδεται με τον ίδιο σπαρακτικό ρεαλισμό, όχι όμως και με την ίδια ποιητική δύναμη.
Οι λογοτέχνες, ευαίσθητοι σεισμογράφοι πάντα των καιρών, συλλαμβάνουν τα πιο ορατά σημάδια της προχωρημένης κοινωνικής νοσηρότητας, τα μαζικά εγκλήματα που διαπράττουν νέοι "υπεράνω υποψίας και άνευ αποχρώντος λόγου".
Σε λίγο θα ξέρω πώς τελειώνει το βιβλίο, δεν θα το αποφύγω, όσο και να το καθυστερώ.
Ξέρω όμως από τώρα πως αυτό το σακί που πήρα στην πλάτη από αυτή την ανάγνωση είναι απόλυτα δικό μου και δεν έχω καμιά ελπίδα να το ξεφορτωθώ.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Με τον Μάνο Λοΐζο, το 1979
Στον Άη Γιώργη στου Φαράλη, είδα το Μάνο Λοΐζο, τον Απρίλιο του 1979. Ήταν Δευτέρα του Πάσχα και είχε έρθει με την παρέα του Γιώργου του Δ...
-
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ: 1.ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 17 Ο ΚΑΙ 18 Ο ΑΙΩΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ...
-
Όταν πρωτομπήκε στο ίντερνετ, εκεί στα μισά της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα, σκέφτηκε ότι είχε μια ωραία ευκαιρία να βελτι...
-
Στις μηχανές αναζήτησης μερικές από τις πιο συνηθισμένες λέξεις -κλειδιά που οδήγησαν στον Ανεμόμυλο ήταν "Γλώσσα Α΄λυκείου"....
43 comments:
Θυμήσου πως....
" Σ' αυτόν τον κόσμο μόνον οι ανόητοι είναι σίγουροι για τον εαυτό τους, ενώ οι συνετοί είναι γεμάτοι αμφιβολίες....".
Με το καλό τον καινούργιο χρόνο.
Ευχές πολλές και φιλιά σε σένα και τον "εν αριθμοίς" συνάδελφό μου!!!
Έχε χάρη που τα γράφεις τόσο ωραία και τη γλιτώνεις, δε θα σου αποκαλύψω το τέλος.
Θα σου αποκαλύψω μόνο πως την ίδια επαχθή απόλαυση μοιραζόμασταν αυτές τις μέρες και όλους τους προβληματισμούς που εγείρονται.
Τρομερό βιβλίο - με τη διττή έννοια. Κι ίσως για ένα λόγο παραπάνω. Γιατί όσο και να θέλει δεν μπορεί να βασίσει μιαν αισιοδοξία για τη συνέχεια.
(Τι εύστοχα που περιγράφεις τις αρετές του!)
Δημήτρη, ευχαριστούμε πολύ για τις ευχές σου και ανταποδίδουμε! Ας είναι αυτή η χρονιά λιγουλάκι πιο αλαφριά για όλους. Αποστάσαμε!
Διονύση μου, αυτοί οι παράλληλοι δρόμοι οι δικοί μας από πολύ παλιά έρχονται. Και είναι τόσο παρήγορο να διασταυρώνονται σε τέτοια διαβάσματα...
Αναστασία, με κάλυψες τόσο πολύ με τα γραφόμενα σου γαι το βιβλίο.Το τέλειωσα πριν δυο βδομάδες και δεν μπορώ να συνέλθω από τη δύναμη του λόγου της Καρυστιάνη.Ειδικά η περιγραφη των όσων βίωσε το παιδί τέρας με συγκλόνισε.Εκείνο το μπάσκετ στους τοίχους με την πανινη μπάλα.......Και το χειρότερο είναι πως αναγνωρίζεις στην περιγραφή ανθρώπους και γεγονότα που συμβαίνουν γύρω σου.Μετα τα Σακιά έχω μια άρνηση να διαβάσω άλλο βιβλίο αξιώσεων, γιατί ξέρω ότι η αναμέτρηση θα είναι σκληρή.
Αυτό ακριβώς είναι η δύναμη του βιβλίου, Παναγιώτα. Το ότι όλα φαίνονται να είναι δίπλα μας, να συμβαίνουν στο σπίτι μας, στο σχολείο μας. Μας μοιάζουν τόσο αυτά τα πρόσωπα, τα γκροτέσκα, που σίγουρα θα κοιτάμε αλλιώς τον καθρέφτη αυτές τις μέρες. Νομίζω ότι είναι το καλύτερό βιβλίο της Καρυστιάνη αυτό εδώ.
θα συμφωνήσω ότι είναι το πιο δυνατό της βιβλίο, αν και αυτό που με συγκινεί κάθε φορά που το ξαναδιαβάζω είναι το Σουέλ.(και δεν ξέρω για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό, γιατί πολλλοί φίλοι μου το θεωρούν μέτριο!)
Και στα βιβλία τα γούστα δεν είναι πάντα αντικειμενικής αιτιολογίας. Ευτυχώς...
Εγώ το έχω τελειώσει από καιρό. Το ρούφηξα κυριολεκτικά , με συνεπήρε. Εμένα αυτό που μου αρέσει στην Καρυστιάνη είναι ότι έχει ύφος. Και μάλιστα πλασμένο από τα πιο απλά υλικά , χωρίς μεγαλοστομίες και εντυπωσιασμούς.
Μετάνιωσα μόνο , που όσο ήμουν στην Άνδρο , δεν επιδίωξα να την συναντήσω. Ήθελα να την ρωτήσω "γιατί τόση μαυρίλα και ενοχή" στα κείμενά της ,
"Γιατί οι ήρωές της πάντα ακραίοι και αποσυνάγωγοι"
Σγουρό, αναρωτιέσαι μήπως γιατί μας τραβάνε τέτοια βιβλία; Μήπως δεν είναι μόνο η καλή γραφή, το ύφος; Μήπως αυτά δεν είναι παρά κατάλληλα οχήματα για να φτάσουν ως εμάς αυτοί οι...αποσυνάγωγοι εαυτοί μας;
Έτσι είναι , κατά βάθος το ξέρω πως αυτά που επιλέγουμε να διαβάσουμε και μας αρέσουν μάλιστα!!!είναι κομμάτια του εαυτού μας...
Αποσυνάγωγοι όλου του κόσμου ενωθείτε...χι,χι
Καλή χρονιά Γυριστρούλα
Υπέροχο βιβλίο..συμφωνώ ότι είναι το καλύτερό της!
Καλή χρονία σε όλους με υγεία και λιγότερα προβλήματα!!
σγουρό, καλή χρονιά και ευόδωση προσδοκιών και ονείρων!
Αλίκη μου, ευχαριστώ! Κι εσύ να είσαι πάντα χαρούμενη και λαμπερή, όπως σε είδα στο βίντεο του Βαγγέλη. Πολλές ευχές στους δικούς σου!
Καλή χρονιά, δημιουργικό και ευτυχισμένο το 2011. Από το πρωί γράφω ευχές, μιλώ στο τηλέφωνο ψήνω ένα "αγριογούρουνο"(???) και έχω ένα φόβο πως θα μπερδέψω τις ευχές και θα γράψω καλό Πάσχα... αλλά δεν θα είμαι εκτός θέματος... διότι το Πάσχα έρχεται! Πολλά φιλιά gyristroula2 σε σένα και την οικογένεια σου.
AΣ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΑΠΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΞΩ, ΣΤΟ ΡΗΘΕΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΙΛΟ "ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ", ΤΟ ΛΕΧΘΕΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΓΛΟ ΦΥΣΙΚΟ(ΒΡΑΒΕΙΟ NOBEL 1904)Jοhn William Reyleigh:
"Η ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΕΧΕΙ ΔΙΑΒΟΛΙΚΗ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΓΝΩΣΗ".
ΓΙΑΤΙ ΠΟΙΑ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΤΙ:
"Οταν λεμε Αληθεια ταυτοχρονα λεμε και Λευτερια και Δικαιοσυνη. Οταν παλι μιλαμε για λευτερια και δικαιοσυνη εννοουμε την αληθεια", ΚΑΤΑ ΠΩΣ ΛΕΕΙ Ο ΤΟΜΑΣ ΜΑΝ;;
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ!
ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΣΑΣ,
ΚΑΙ Σ' ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΜΠΛΟΚΟΠΑΡΕΑ ΣΟΥ!
Αννούλα, καλή χρονιά κι από δω. Κι εγώ για να συνεισφέρω στον ετεροχρονισμό, πριν από λίγο μάζευα τις πρώτες ανεμώνες. Φιλιά!
Ταξιδευτή, καλή χρονιά, με αλήθεια, λευτεριά και δικαιοσύνη, αλλά και με αμφιβολία, γιατί "δεν υπάρχει πιο καταστρεπτική αλήθεια από αυτή που δεν αμφιβάλλει ποτέ για τον εαυτό της"
Τασούλα
ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΟ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ :)
ΓΕΝΙΚΑ, Μ' ΑΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥΣ.
ΤΩΡΑ, ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΕΝΟΣ ΣΕ ΦΙΛΟΛΟΓΟ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ... ΣΗΜΕΙΩΝΩ:
ΑΠΟΓΝΩΣΗ = ΑΠΟ-ΓΝΩΣΗ (ΚΙ Ο,ΤΙ ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ).
ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ Η ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ, ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΛΕΞΗ, ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ ΔΛΔ. ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΛΠΙΔΑΣ...
Τασούλα, χρόνια πολλά εύχομαι, καλή χρονιά με υγεία και πλέρια χαμόγελα.
Και μακριά από αδιαμφισβήτητες ... Δεν είναι πως δεν υπάρχουν, είναι που η φύση μας είναι έτσι φτιαγμένη, που δεν μπορεί ποτέ να είναι σίγουρη..
φιλιά.:)))
Ευχές για ένα δημιουργικό, ειρηνικό και ελπιδοφόρο νέο χρόνο.
Καλή συνέχεια στο έργο σας
Γιώργος Λαλαίος
www.andros-plakoura.gr
Ταξιδευτή, καλημέρα,αφού απευθύνεσαι σε φιλόλογο, θα μου επιτρέψεις να σου πω ότι ένα κλασικό λάθος που κάνουν οι ερασιτέχνες (με την καλή έννοια) της γλώσσας είναι να αντιλαμβάνονται το νόημα μιας λέξης με βάση την ετυμολογία της. Η λέξη αλλάζει νόημα στο χρόνο. Σκέψου μια βρισιά που ακούμε κάθε μέρα ψωμοτύρι στα στόματα των πιτσιρικάδων να τη χρησιμοποιήσουμε με το αρχαίο της νόημα.
Η ετυμολογία φυσικά βοηθάει να αντιληφθούμε το ταξίδι της λέξης στο χρόνο και της αντίστοιχης έννοιας.
Δεν μπορούμε λοιπόν να λέμε ότι αμφιβολία σημαίνει από-γνώση και ταυτόχρονα απόγνωση ή το ένα θα σημαίνει ή το άλλο.
Να που και η φυσικός της παρέας είναι υπέρ της αμφιβολίας!
Καλή χρονιά, Δήμητρα, σε σένα και στους αγαπημένους σου!
κ. Γιώργο Λαλαίο, σε ευχαριστώ πολύ! Καλώς όρισες στον ανεμόμυλο, καλή χρονιά επίσης!
ΔΕΝ ΑΝΑΖΗΤΩ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ ΩΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ.
ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ Η ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΖΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ. ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ, ΑΠ' ΟΣΟ ΓΝΩΡΙΖΩ, ΜΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΤΡΙΣΧΙΛΛΙΕΤΗ ΖΩΗ.
ΑΛΛΑ, ΠΑΡ' Ο,ΤΙ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΟΣ, ΘΑ ΔΙΑΦΩΝΗΣΩ ΕΝ ΜΕΡΕΙ, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ, ΜΑΖΙ ΣΟΥ. ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ, ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ, ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΕΝΝΟΙΕΣ. ΕΜΠΛΟΥΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΝΕΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ, ΠΟΥ ΠΗΓΑΖΟΥΝ ΑΠ' ΤΙΣ ΑΡΧΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΥ Η ΖΩΗ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ, ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥΣ. ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΙΔΙΟ ΟΠΩΣ ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΟΝΤΑ, ΚΑΘΩΣ ΓΗΡΑΣΚΟΥΝ ΑΠΟΚΤΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΡΧΙΚΕΣ ΤΟΥΣ. ΑΛΛΑ ΟΙ ΑΡΧΙΚΕΣ ΤΟΥΣ, ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΚΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ. ΕΚΤΟΣ ΚΙ ΑΝ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΑΙΤΙΑ ΥΠΑΡΞΕΙ, ΜΕΡΙΚΗ Η ΟΛΙΚΗ ΑΛΛΟΤΡΟΙΩΣΗ ΤΟΥΣ. Η ΟΠΟΙΑ ΩΣ ΓΝΩΣΤΟ ΕΙΝΑΙ "ΝΟΣΟΣ" ΑΝΙΑΤΗ.
ΓΙ' ΑΥΤΟ, Μ Ο Ν Ο ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΑΝΑΛΛΟΤΡΟΙΩΤΟΙ ΕΚ ΦΥΣΕΩΣ, ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΑΡΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ... ΚΡΥΦΩΝ Η ΦΑΝΕΡΩΝ.
Μακάρι να ήταν έτσι, Ταξιδευτή, δηλ. να μην αλλάζαμε τόσο στο χρόνο που να μη διατηρούμε "ανάμνηση" του παλιού εαυτού μας, εμείς και οι λέξεις μας. Τότε ίσως δεν θα ίσχυε και εκείνο του ποιητού:"πού είσαι νιότη που δειχνες πως θα γινόμουν άλλος"
Την καλησπέρα μου από μια βροχερή Άνδρο.
ΕΤΣΙ "ΝΟΜΙΖΕ" ΟΤΙ ΤΟΥ ΕΔΕΙΧΝΕ Η ΝΙΟΤΗ ΤΟΥ, ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ!
ΤΕΛΙΚΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΗΚΕ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΤΟΥ, ΑΦΟΥ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕ ΟΤΙ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Ο ΙΔΙΟΣ!
ΤΟΥΤ' ΑΥΤΟ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ!
ΜΑΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΑΛΛΑ ΤΕΛΙΚΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΕΣ!
"Και μες στης χρυσοπρασινης
ν υ χ τ ι α ς τα β α θ η
α κ ο μ α αργολαλει του Κολωνου τ' αηδονι."
("ΠΑΤΡΙΔΕΣ" του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ)
"Τα παντα ρει" (ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ)
"Ολα τα ιδια μενουν" (ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ)
" Ολα χ α ν ο ν τ α ι. Του καθενος ερχεται η ωρα.
Ολα μ ε ν ο υ ν. Εγω φευγω. Εσεις να δουμε τωρα."
("Ημερολογιο ενος Αθεατου Απριλιου" του Οδ. Ελυτη)
συνεχιζεται
"... Σφαλισα τα τζαμια κι αρχισα να καλω α λ φ α β η τ ι κ α:
τον Αγγελο της Αστυπαλαιας' την Βρησιιδα' τα Γαυγαμηλα' τον δουλο του Κριναγορα' τον Ελλησποντο' τα Ζαγορια' τον Ηλια τον Προφητη' τον Θεοδωρο νεομαρτυρα Μυτιληνης' την Ισσο' τον Κωνσταντινο Παλαιολογο' τη Λαιδα' τον Μαστρ-Αντωνη' τον Νικια' την ξερα της Αγιας Πελαγιας' τον Ομηρο(μαζι με ολοκληρη την Ιλιαδα του)' τους Πελασγους' τη Ρωξαννη' τη Σθεναλα'ι'δα' τα Ταταυλα' τον Ιβυκο(ερωτομανεστατο)' τη Φαιστο' τις Χοηφορες' τα Ψαρα' και τον Ωριγενη.
Ξημερωθηκα εχοντας διατρεξει την ιστορια του θανατου της Ιστοριας η μαλλον την ιστορια της Ιστοριας του Θανατου (και αυτο δεν ειναι λογοπαιγνιο)"
("Ημερολογιο ενος Αθεατου Απριλιου - Πεμπτη 16" του Οδ. Ελυτη)
... ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ, ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΝΕΟΥΣ(ΑΓΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΑ), ΛΕΞΗ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΙΝΙΧΘΗΚΕΣ, ΑΥΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ, ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ, ΜΕ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ. ΑΝ ΚΑΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΚΟΡΟΝ ΠΛΕΟΝ ΧΡΗΣΗΣ ΤΗΣ, ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠ' ΟΨΗ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΟΣΚΑΡ ΟΥΑ'Ι'ΛΝΤ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ "ΥΠΟΣΤΑΣΗΣ" ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ, ΕΧΕΙ ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΛΕΞΗ, ΩΣΑΝ ΤΟ "ΡΕ", ΜΙΑ ΟΙΚΕΙΑ ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ. ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΑΥΤΟ ΝΑ ΕΚΛΕΙΦΘΕΙ ΚΑΙ ΣΑΝ ΜΙΑ ΕΝΔΕΙΞΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ "ΑΛΛΟΤΡΟΙΩΣΗΣ", ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!
ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΙΧΟ ΤΟΥ ΒΑΡΝΑΛΗ... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ, ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙ ΑΝ, ΒΕΒΑΙΑ, Ο ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΜΟΥ ΕΚΕΙ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ ΤΟΣΟ... ΜΑΚΡΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ :)
Ταξιδευτή, αν ίσχυαν όλα όσα ωραία λες, δεν θα υπήρχε λόγος να διδάσκουμε αρχαία ελληνικά, όλοι οι μαθητές μας θα τα ήξεραν όπως τη μητρική τους γλώσσα.
Δυστυχώς ή ευτυχώς η γλώσσα αλλάζει και κανείς αν τον πεις σήμερα μαλάκα και είναι άνω των 18 δεν θα θεωρήσει ότι τον είπες απλώς μαλθακό, όπως και κανείς δεν θα σου συγχωρήσει μια αμαρτία, όπως ίσως θα σου συγχωρούσε κάποιο λάθος και κανείς αρχαίος δεν θα σε έστελνε στην εκκλησία να την εξομολογηθείς και να πάρεις συγχώρεση.
Καλό σου βράδυ.
(Βρίσκομαι στην Αθήνα και θα μείνω πιθανόν ως το Σαββατοκύριακο)
ΕΝΝΟΕΙΣ ΔΛΔ. ΟΤΙ Η ΛΕΞΗ "ΜΑΛΑΚΑΣ" ΣΤΗΝ ΑΡΧ. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΧΕΙ ΣΑΝ ΝΟΗΜΑ "ΜΑΛΘΑΚΟΣ" ;
ΑΝ ΝΑΙ ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ!
ΕΓΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΜΟΥ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ, ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ, ΤΟΝ ΔΟΡΜΠΑΡΑΚΗ(ΙΣΩΣ ΤΟΝ ΕΧΕΙΣ ΑΚΟΥΣΕΙ), ΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ ΑΥΤΗ Η ΛΕΞΗ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΗ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ "ΜΑΛΑΚΟΣ" ΚΑΙ ΟΧΙ "ΜΑΛΘΑΚΟΣ" ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ. ΕΞ ΙΣΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΤΗΣ "ΜΑΛΑΚΟΣ" ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΑΙΑ "ΜΑΛΑΚΙΑ" ΠΟΥ ΕΧΕΙ, ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧ. ΕΛΛΗΝΙΚΗ, ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ ΝΟΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ, ΚΥΡΙΩΣ, ΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ.
ΔΛΔ. ΤΗΣ "ΒΛΑΚΕΙΑΣ", "ΧΑΥΝΩΣΗΣ" ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΣΠΑΝΙΩΣ, ΤΟΥ "ΑΥΝΑΝΙΣΜΟΥ".
ΥΓ. ΑΦΟΥ ΕΙΣΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, ΘΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙΣ ΣΑΦΕΣΤΕΡΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ. ΟΠΟΤΕ ΤΥΧΟΝ... ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ ΣΟΥ ΠΕΡΙ ΑΥΤΗΣ, ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ... ΘΑ ΕΚΛΕΙΨΟΥΝ :)
ΥΓ. 2)
ΔΕΝ ΣΟΥ ΚΡΥΒΩ ΟΤΙ, ΕΔΩ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΟ ΚΑΙΡΟ, ΠΑΡ' ΟΤΙ ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΑ ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΣΥΜΠΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΓΗΡΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΕΜΜ. ΚΡΙΑΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΑΚΗ(ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ, ΕΠΙΣΗΣ ΥΠΕΡΓΗΡΟΥ, ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, ΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧ. ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΠΕΙΔΗ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΒΑΒΕΛ, ΕΙΝΑΙ ΟΡΘΗ.
Έχω καιρό να περάσω από εδώ... όπως ξέρεις γράφω σπάνια. Αλλά και όταν γράφω, συνήθως ...σκοντάφτω στην σοφία της αγαπημένης μου Γυριστρούλας... τα "περι έρωτα" που έγραψες στην αλλοπαρμένη φιλενάδα μας "είναι όλα τα λεφτά"...
Να είσαι πάντα καλά, και ...μην αλλάξεις και εσύ, έτσι???
Ταξιδευτή, θα ομολογήσω ότι για άλλη μια φορά δυσκολεύομαι να ακολουθήσω το νήμα της σκέψης σου.
Ξεκινήσαμε από κάτι απλό και έχεις γράψει πραγματεία περί γλώσσας, κάτι που δεν περιλαμβάνεται στις ιστολογικές και άλλες δυνατότητές μου.
Μα τελικά αν μας πουν ότι φιλοσοφούμε μετά μαλακίας, θα είναι καλό ή κακό;
Σχολιαστή! Τι ωραία έκπληξη! Να στο πω κι αν θες το πιστεύεις, μου έλειψες, αν και δεν το έχω ξαναπεί αυτό μεχρι τώρα για άποψη αγνώστου και εν πολλοίς τσουχτερού εκφραστή.
Αντί να είσαι εδώ να δρέπεις δάφνες "σας τα έλεγα εγώ" και να μας δίνεις κανένα σκονάκι για τα περαιτέρω, σιωπάς.
Μωρέ, έχουμε ανησυχητική ομοφωνία και ούτε μια κόντρα της προκοπής.
Κάνε κάτι.
Aναστασία,
η αμφιβολία και η αβεβαιότητα είναι αναγκαίο να συγκαταλέγεται στις "αρετές" ενός φυσικού που -το λιγότερο- σέβεται τον εαυτό του.
Η απροσδιοριστία και η αβεβαιότητα, οι ιδιότητες αυτές της φύσης που γεννούν την αμφιβολία, είναι βασικοί θεμέλιοι λίθοι της κβαντομηχναικής.
Συνεπώς...
Καλή σου μέρα.
Γυριστρούλα,
Το ότι έλειψα σε εσένα είναι ίσως το μεγαλύτερο κομπλιμέντο (ή ...καλακεία!) που μου έχουν κανει στο Internet. Φοβάμαι όμως ότι δεν θα σου κάνω το ...χατήρι να διαφωνήσω μαζί σου. Και ξέρεις γιατί? Γιατί και οι δυό μας εκφράζουμε την φωνή μιας περίεργα συναισθηματικά φορτισμένης λογικής... με άλλους τρόπους και μεθόδους, βέβαια...
Να είσαι καλά... και ΜΗΝ αλλάξεις!
ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ Η ΚΑΚΟ!
ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΟΥΤΕ ΚΙ ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ!
ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠ' ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΤΟ ΞΕΔΙΑΛΥΝΕΤΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΥΤΟ ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ, ΠΑΛΑΙΟΙ ΚΑΙ ΝΕΟΙ :)
ΔΙΟΤΙ ΑΠ' ΟΣΑ ΕΓΩ ΓΝΩΡΙΖΩ, Η ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΚΡΙΒΩΜΕΝΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΑΡΙΘΜΟ ΑΠ' ΑΥΤΕΣ... ΑΡΧΗΣ ΓΕΝΟΜΕΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ "ΚΡΑΤΥΛΟ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ, ΜΕΧΡΙ ΤΟ... 1964 ΠΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΚΙ ΕΔΩ ΜΕ ΔΙΔΑΞΑΝ ΤΟ ΙΔΙΟ. ΟΜΩΣ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΤΣΑΡΚΕΣ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ, ΒΛΕΠΩ, ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ, ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΛΕΞΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ, 100αδων ΣΕΛΙΔΩΝ. ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ, ΜΕ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ "ΛΕΞΙΚΑ", ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ, ΠΟΥ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΝ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΔΙΝΟΥΝ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ(ΤΕΛΙΚΑ Η ΛΕΞΗ "ΕΝΝΟΙΑ" ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ/ΝΟΗΜΑ Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ, ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ Ο ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ;) ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΛΕΞΗΣ!!
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΙΣ ΚΙ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ.
ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΠΕΙΡΑΖΕ ΚΑΘΟΛΟΥ, ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ! ΚΙ ΟΥΤΕ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΕΞΗΓΟΥΣΑ!
καλή χρονιά γυριστρούλα , γεμάτη υγεία , ευτυχία όνειρα και αφοβία
Δήμητρα, εσείς οι φυσικοί είστε οι τελευταίοι των φιλοσόφων. Κανείς δεν μπορεί πια να φιλοσοφεί χωρίς τα πορίσματα της φυσικής επιστήμης.
Καλημέρα από Αθήνα (ελπίζω να πήγαν όλα καλά).
Σχολιαστή, νομίζω ότι πρέπει να επανέλθεις στην μπλογκογειτονιά, έχεις πολλά να πεις που δεν τα λέει κανένας άλλος. Και κακώς έκλεισες το μπλογκ, θα άξιζε να δούμε ξανά μερικά κείμενά σου. Ελπίζω να τα έχεις κρατήσει.
Ταξιδευτή, γιατί να μη δημοσιεύω τα κείμενά σου; Αυτό έλειπε!
Απλώς δεν μπορώ μερικές φορές να απαντήσω στις συμπυκνωμένες παρατηρήσεις σου στα πλαίσια ενός σχολιασμού που δεν έχω παρά λίγα λεπτά να του αφιερώσω συνολικά.
marilise, Καλή χρονιά επίσης! Με υγεία και αγάπη!
Post a Comment