Άρχισαν τα όργανα!
Έχει ξαναγίνει επανειλημμένα θέμα συζήτησης η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων από συναδέλφους ξένων γλωσσών ή θεολόγους. Αυτή τη φορά οξύνθηκε η αντιπαράθεση και βέβαια καθόλου παράξενο δεν είναι. Διεκδικούν όλοι μια θέση στο σχολείο, διεκδικούν ωράρια, μονιμοποίηση, οργανικές θέσεις, τώρα που καθόλου κεκτημένα δεν είναι όλα αυτά για κανέναν. Ωραίο βέβαια δεν είναι να υπάρχει μια τέτοια αντιπαράθεση μεταξύ συναδέλφων, αλλά ας προσπαθήσουμε εμείς οι πιο παλιοί να το δούμε λίγο πιο νηφάλια το πράγμα, ανεξαρτήτως ειδικότητας και κλαδικών συμφερόντων.
Δικαιούνται λοιπόν οι ξενόγλωσσοι να διδάσκουν ιστορία ως μάθημα δεύτερης ανάθεσης; Υποβαθμίζεται το μάθημα από μια τέτοια ανάθεση; Η μία πλευρά, των φιλολόγων, ισχυρίζεται ότι οι συναφείς ειδικότητες δεν δικαιούνται να διδάσκουν ιστορία ή άλλα φιλολογικά μαθήματα, γιατί δεν τα έδωσαν στον ΑΣΕΠ και δεν τα διδάχθηκαν στο πανεπιστήμιο, όσο οι φιλόλογοι, ενώ η άλλη πλευρά απαντάει ότι έχουν διδαχθεί στις ξενόγλωσσες φιλολογίες και ιστορία και άλλα μαθήματα νεοελληνικής φιλολογίας,ίσως και περισσότερο από ορισμένους φιλολόγους.
Δεν μας συμφέρει αυτή η συζήτηση, συνάδελφοι.
Κρύβετε λόγια...
Μη μάθει ο κόσμος πως πολλοί φιλόλογοι δεν έχουν διδαχθεί πχ καθόλου αρχαία ελληνικά και λατινικά, γιατί έχουν τελειώσει ΦΠΨ (ψυχολογία- παιδαγωγικά), άλλοι, ορισμένων φιλολογικών τμημάτων, δεν έχουν κάνει ούτε μία ώρα παιδαγωγικά και διδακτική του αντικειμένου τους, άρα δεν είναι δάσκαλοι, απλώς ειδικοί στη γλώσσα ή στη λογοτεχνία. Υπάρχουν πολλοί ιστορικοί μεταξύ μας που έχουν σπουδάσει διεξοδικά ιστορία και άλλοι που την είχαν ως μάθημα επιλογής, αποσπασματικά και ευκαιριακά. Ποιος ελέγχει ποιος έχει σπουδάσει τι και ποιος δικαιούται να διδάσκει τι; Ποιος παρακολουθεί πώς διδάσκουμε ιστορία ή λογοτεχνία; Όλοι οι φιλόλογοι την αναδεικνύουν την ιστορία και όλοι οι άλλοι την καταποντίζουν; Προσωπικά, έχω πολύ θετική εμπειρία από ξενόγλωσσους συναδέλφους στο μάθημα της ιστορίας. Πολλών τη δουλειά έχω ζηλέψει και σε καμία περίπτωση δεν τους θεωρώ κατώτερους, άσε που είναι οι καθ' ύλην αρμόδιοι να διδάξουν ιστορία και λογοτεχνία της ομόγλωσσης χώρας που τους αντιστοιχεί. Ξέρουμε πχ εμείς οι φιλόλογοι καλύτερα τον Γκαίτε από τους συναδέλφους μας της γερμανικής φιλολογίας; Καλύτερα την ιστορία της γαλλικής επανάστασης από τους γαλλομαθείς;
Ας αφήσουμε λοιπόν τη συντεχνιακή λογική που δεν οδηγεί πουθενά κι ας αναπτύξουμε αλληλεγγύη και πνεύμα συνεργασίας στα σχολεία, μπας και δώσουμε κάτι καλύτερο στους μαθητές μας στα παραμελημένα και απαξιωμένα ανθρωπιστικά μαθήματα.
Κι αν θέλουμε να διδάσκουν οι ειδικοί και οι καταρτισμένοι, ας ζητήσουμε να ισχύσει η πρώτη ανάθεση μόνο για όσους έχουν διδαχθεί στις σχολές τους εκτενώς τα διάφορα αντικείμενα, πχ η ιστορία να ανατεθεί στους αποφοίτους ιστορικών τμημάτων, η γλώσσα στους αποφοίτους φιλολογικών κοκ. Για παράδειγμα εγώ που τελείωσα νεοελληνικό τμήμα να έχω δεύτερη ανάθεση τα λατινικά, που τα διδάχθηκα μόνο στο Α' έτος.
Αλλιώς, ας δεχθούμε επιτέλους πως είμαστε οι πιο... ερασιτέχνες στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση κι ας αρκεστούμε στην υψηλή ειδικότητα του δασκάλου, που γίνεσαι όταν πάψεις να είσαι ειδικός.
Αρκεί να την αγαπάμε αυτή την τέχνη.
25 comments:
Το θέμα των αναθέσεων έχει επανειλημμένα τεθεί στα σχολεία όχι μόνο για τους φιλόλογους.
Και στο δικό μας κλάδο, των φυσικών γίνεται ο χαμός. Καλούμαστε να διδάξουμε μαθήματα που ουσιαστικά δεν έχουμε σπουδάσει, με εφόδιο την καλή μας θέληση, την αγάπη για τη γνώση και τους μαθητές μας και τη... φαντασία.
Θα ήταν ιδανικό κάθε καθηγητής να διδάσκει μαθήματα συναφή με το αντικείμενο που σπούδασε. Ας μην είμαστε όμως ουτοπιστικοί. Κάτι τέτοιο, στην Ελλάδα είναι κενό γράμμα. Για να συμπληρώσει ένας καθηγητής ωράριο θα έπρεπε να γυρίζει σε 10 σχολεία εβδομαδιαίως. Είμαι σίγουρο πως κάτι τέτοιο δε θα άρεσε στους συναδέλφους μου για προφανείς λόγους...
Συμφωνώ με αυτά που γράφεις. Νομίζω πως το ζητούμενο είναι να μην απαξιώνονται μαθήματα πολύ βασικά όπως εκείνο της ιστορίας. Αυτό όμως δεν εξαρτάται μόνο απ' το αντικείμενο που ουσιαστικά σπουδάσαμε, απ' τα μαθήματα που δώσαμε στον ΑΣΕΠ (προσωπικά έδωσα όλα τα μαθήματα του κλάδου ΠΕ04)και απ' την επιμόρφωση που έχουμε τύχει.
Είναι βασικά και αυτά όμως υπάρχει κάτι άλλο που εγώ το θεωρώ βασικότερο και είναι η αγάπη για τη δουλειά μας και το μεράκι μας να την ανεβάσουμε ψηλότερα από εκεί που βρίσκεται.
Καλό απόγευμα.
Γυριστρούλα διαφωνώ. Αν το υπουργείο δεν έχει τι να κάνει τους ξενόγλωσσους που διόρισε και μετάθεσε εν Αθήναις εν μια νυκτί...ας κάτσει να προγραμματίσει σωστά και ας πάψει τη λογική του μπακάλικου.
Βαρέθηκα (κι είμαι και στην αρχή!)
Στο σχολείο μου φέτος δόθηκε μάχη για να πάρουμε καμιά ιστορία και μεις οι φιλόλογοι. Όσο για τις περασμένες χρονιές ούτε που το συζητούσαν οι προιστάμενοι (ονόματα δεν λέμε , υπολήψεις δεν θίγουμε)
Τέλος πάντων , η Ιστορία εμένα με πονάει πολύ , όπως και η γλώσσα.
Στο φινάλε ας μας επιμορφώνει , ας μας αξιολογεί με καλή προαίρεση , αλλά επιτέλους!! ας αποφασίσει τι θέλει το υπουργείο-να μπαλώνει τρύπες ή να μορφώνει ουσιαστικά τα παιδιά μας;
Και φυσικά δεν έχει να κάνει με τους ξενόγλωσσους το θέμα-σίγουρα υπάρχουν αξιόλογοι συνάδελφοι σε όλες τις ειδικότητες.
Για μένα είναι θέμα πολιτικού σχεδιασμού και βούλησης.
Συγγνώμη για την πολυλογία...
Διαβάζω στην ιστοσελίδα της σχολής μου ότι το νέο πρόγραμμα "όντας ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ και με πολλές δυνατότητες επιλογής, επιτρέπει στους φοιτητές να καταρτίσουν ευέλικτα το προσωπικό τους πρόγραμμα με βάση τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους".
Τι σημαίνει όμως αυτό; Σημαίνει ότι, αν δε σου αρέσουν τα αρχαία, θα τελειώσεις τη σχολή με 2-3 μαθήματα αρχαίων. Αν δε σου αρέσει η λογοτεχνία, θα πάρεις πτυχίο με αντίστοιχα μικρό αριθμό νεοελληνικών μαθημάτων. Και σε όλες τις κατευθύνσεις δε θα παρακολουθήσεις παρά 2 μαθήματα παιδαγωγικών.
"Το πτυχίο παραμένει ενιαίο", διευκρινίζεται πιο κάτω. Μην έχοντας λοιπόν οι νέοι αυτοί (εμείς) εκπαιδευτικοί τα πραγματικά, τα ουσιαστικά προσόντα για να διδάξουμε σε ένα σχολείο, δε θα είναι παρά "ευέλικτοι εργαζόμενοι", αυριανοί πελάτες των προγραμμάτων "δια βίου μάθησης" και των πιστοποιητικών επί πιστοποιητικών που μας επιφυλάσσει το μέλλον.
Φυσικά και θα διδάσκονται μαθήματα από μη ειδικούς. Στην πράξη άλλωστε, δεν είναι τόσο δραματικό όσο ακούγεται: ο καθηγητής που μας έλεγε ότι ο Καρυωτάκης ήταν άθεος κι επομένως κακός λογοτέχνης, δεν ήταν ούτε ξενόγλωσσος ούτε θεολόγος. Φιλόλογος κανονικότατος ήταν. Έχεις δίκιο λοιπόν για τις συντεχνιακές λογικές. Το πρόβλημα είναι ίσα-ίσα ότι, περιοριζόμενοι πια ο καθένας σε ένα-δύο μαθήματα, γινόμαστε εύκολα θύματα όσο αφορά τα εργασιακά δικαιώματα, αλλά ίσως και με αντίληψη στενότερη, ακόμα και γι'αυτό το ένα και περιορισμένο αντικείμενό μας.
Συγγνώμη για τα τεράστια σχόλια. Φαίνεται πως στο σχολείο δεν έμαθα επαρκώς την περίληψη.
Αναστασία καλημέρα.Συμφωνώ μερικώς με την ανάρτηση σου, γιατί ειδικά φέτος υπήρξε μεγάλο θέμα με την Ιστορία και το ποιος θα τη διδάξει.Δεν με ενοχλεί η ιδέα να διδάξει κάποιος των ξένων γλωσσών, με ενοχλεί η νοοτροπία του δεν- έχω- αντικείμενο στο σχολείο- άρα παίρνω την Ιστορία!Φέτος υπήρξαν δύο τέτοια περιστατικά : συνάδελφος των Γαλλικών εμφανίστηκε σε σχολείο (ενώ δεν υπήρχε καμιά έλλειψη στα Γαλλικά!) και συστήθηκε ως εξής: ήρθα να πάρω τις Ιστορίες!!!Ενώ οι φιλόλογοι δεν είχαν καν μοιράσει αντικείμενα ακόμα!Και με άλλη συνάδελφο -επίσης των Γαλλικών-για να μην μετακινείται από άλλο σχολείο!!- παίχτηκε παρεμφερές σενάριο.
Πράγματι,στο παρελθόν έχω γνωρίσει συναδέλφους των ξενόγλωσσων μαθημάτων που δίδασκαν Ιστορία και έκαναν ό,τι μπορούσαν για να τα καταφέρουν- χωρίς καμιά απολύτως επιτυχία όμως.Δυστυχώς τα δέκα χρόνια που είμαι στην δημόσια εκπαίδευση συνάντησα μόνο ένα ή δυο συναδέλφους (φιλόλογους και μη), που να αγαπάνε πραγματικά το μάθημα της Ιστορίας και να θέλουν να το διδάξουν κατά τρόπο που να μην είναι μηχανιστική αποστήθιση. Δεν ξέρω ποια θα ήταν η ιδανική λύση , αλλά με ενοχλεί η νοοτροπία μερικών που για να βολευτούν οι ίδιοι και όχι γιατί αγαπούν το μάθημα διεκδικούν ώρες στην Ιστορία.
Τί τραβάτε κι εσείς χα χα...
Καλημέρα και καλή σχολική χρονιά.....
Δεν το τραβάμε εμείς...τα παιδιά θα το τραβήξουν...
Τα ίδια με σένα πιστεύω Γυριστρούλα,δεν είναι οι ξενόγλωσσοι το πρόβλημα, οι αλλόγλωσσοι ειδικοί είναι, άλλωστε είμαστε σε φάση απελευθέρωσης των επαγγελμάτων...μόνο τους χειρούργους και τους πιλότους να μην απελευθερώσουν.
Όσο τα σχολεία λειτουργούν με βάση την αρχαιότητα και τον τύπο, τόσο η ποιότητά τους θα υποβαθμίζεται και θα αναλωνόμαστε σε μάχες εμφύλιες. Προσωπική καλλιέργεια, διαρκής κατάρτιση και αγώνας για την ποιότητα και όχι τους τύπους είναι η λύση.
...όσο η αξιολόγηση δεν μπαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο θα διαιωνίζονται τα πολλά προβλήματα της Παιδείας, αλλά και της χώρας...
Το ποιοι είναι άξιοι να διδάξουν τι, είναι πολύ μα πολύ απλό να βρεθεί και νομίζω πως οι μαθητές αξίζουν να διδάσκονται από τους πιο ικανούς -από αυτούς φυσικά που υπάρχουν- στο κάθε μάθημα και όχι από αυτούς που δεν έχουν συμπληρώσει τα ωράρια τους!
Αλλά μάλλον αυτό είναι ακατόρθωτο για την χώρα μας, για πολλούς γνωστούς και άγνωστους λόγους!
...απίθανο το χιούμορ του Γιώργου, όπως πάντα
Φυσικένια,συμφωνώ απολύτως με τις επισημάνσεις σου. Εσείς τουλάχιστον έχετε ειδικότητες και υπάρχει ένα προβάδισμα στη διδασκαλία για όσους έχουν σπουδάσει το αντίστοιχο αντικείμενο. Εμείς διδάσκουμε 5-6 επιστήμες αδιακρίτως. Αφού μας βόλεψε και το κρατήσαμε, ας είμαστε τουλάχιστον πιο προσεκτικοί, όταν μιλάμε για το τι δικαιούμαστε κατ΄αποκλειστικότητα.
Σγουρό μου, οι εμβαλωματικές επιλογές του υπουργείου αφορούν κι εμάς ως κλάδο. Όταν πχ διορίζουν αποφοίτους του ΦΠΨ να διδάσκουν αδιακρίτως μαθήματα που δεν έχουν ποτέ διδαχθεί ή όταν ενώ υπάρχει πχ απόφοιτος ιστορικού σε ένα σχολείο που προτίθεται να διδάξει ιστορία (κι αυτό καθόλου δεν εξυπακούεται, όπως ξέρεις), δεν έχει προβάδισμα στις αναθέσεις. Ο μόνος αρμόδιος να δώσει λύση στις γραφειοκρατικές ατασθαλίες στο μοίρασμα μαθημάτων είναι ο σύμβουλός μας, που πρέπει να καλείται και να συμμετέχει στη διανομή. Η δική μας η Μπέλλα στην Αθήνα το έκανε αυτό, όταν χρειαζόταν.
Αχ, Αυγούλα, χειροτέρεψαν τα πράγματα κι άλλο στις φιλοσοφικές! Αν δεν κατεβούν εκεί οι μεγαλοεπιστήμονες από το ακαδημαϊκό τους βάθρο και δεν αντιληφθούν ότι κύριος στόχος τους είναι η παραγωγή καθηγητών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα πηγαίνουμε από το κακό στο χειρότερο. Και μετά φταίει ο θερσίτης που τα βάζει με το Μπαμπινιώτη...
Αυγούλα2, μια χαρά την έμαθες την περίληψη, αφού συμπύκνωσες τόσο μεγάλες αλήθειες σε λίγες γραμμές. Το μόνο βέβαιο είναι ότι παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες ένας άνθρωπος που θέλει να διδάξει ένα αντικείμενο, πρώτης ή δεύτερης ανάθεσης, πρέπει να στρωθεί στη δουλειά. Αργά ή γρήγορα...
Συναδέλφισσα από την Κω, έχεις δίκιο να θυμώνεις μ' αυτή τη νοοτροπία,μα είναι η μόνη λογική βολέματος στο σχολείο; Κάθε κακώς εννοούμενο κεκτημένο μας, με κορυφαία την απουσία οποιουδήποτε ελέγχου και εποπτείας για το τι και πώς το διδάσκουμε πηγάζει από αυτή τη λογική. Ως προς την ιστορία πολλοί φιλόλογοι επίσης την παίρνουν μόνο όταν θέλουν να καλύψουν ωράριο και την αφήνουν ευχαρίστως στους αναπληρωτές ή στις άλλες ειδικότητες.Θυμάμαι όταν ήμουν αναπληρώτρια σε σχολείο της Αθήνας,μόνο ιστορίες μου είχαν δώσει.
θανάση, επίσης καλή χρονιά και για το παιδί σου!
Αχ, Γιώργο μας καλέ, τι θα κάναμε χωρίς εσένα;
Αλλόγλωσοι ε; Έτσι σου φαινόμαστε; Ακόμα δεν στη μάθαμε τη γλώσσα τόσο πολύ που έχεις καθίσει μαζί μας;:((
Θερσίτη μου, αυτές οι εμφύλιες διαμάχες σπάνια έχουν καλό αποτέλεσμα για το σχολείο. Αντίθετα δυναμιτίζουν από την αρχή το κλίμα συνεργασίας και δημιουργούν χαρακώματα. Κι όμως οι ξενόγλωσσοι είναι οι πιο κοντινοί μας για συνεργασία σε προγράμματα, διαθεματικές διδασκαλίες και τα παρόμοια. Είχες γνωρίσει την Καιτούλα των γαλλικών από το σχολείο μου. Δεν θα ξεχάσω τι ωραία μας διάβαζε και μας εξηγούσε τους λόγους του Ναπολέοντα στην ιστορία. Την είχα απολαύσει κι εγώ που δεν ξέρω λέξη γαλλικά.
Η αξιολόγηση, vagnes, είναι απόλυτα αναγκαία, αλλά καθόλου απλή. Κι αντί, χρόνια τώρα, να προσπαθήσουμε να την προσδιορίσουμε με αντικειμενικότητα και επιστημοσύνη, την ξορκίζουμε με τον απήγανο και θα μας τη φέρουν κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της γραφειοκρατίας.
Γυριστρουλία μου,
Ελπίζω η αφορμή της ανάρτησης να μην ήταν ιδιαίτερα τραυματική.
Δυσκολεύομαι να μπω σε μια συζήτηση της οποίας το πλαίσιο ( κατεύθυνση σπουδών, επιστημονική, παιδαγωγική, διδακτική επάρκεια, πτυχία, πρώτες, δεύτερες αναθέσεις κλπ) μπάζει από παντού.
Σε κάθε σχολείο, τελικά, προχωράμε στη νεοελληνική παράδοση του αυτοσχεδιασμού, οπότε και, αναλόγως τις συνθήκες και τους ηθοποιούς, το έργο καταλήγει για χειροκροτήματα ή για ντομάτες. ( Χειροκροτήματα, πάντως, δεν έχω ακούσει στη ζωή μου - μάλλον επειδή είμαι περήφανος στ' αυτιά)
Δροσούλες πολλές και στο νησί σας.
Αυτά τραβάτε φουκαράδες φιλόλογοι, σας παίρνουν όλα τα μαθήματα, κι αφού δεν σας μένει τίποτα, αρχίζετε κι εσείς τς βουτιές σε άλλες ειδικότητες. Μάθατε για τον Πικάσο, κι αποφασίζετε ποια έκθεση είναι ιδανική για τα παιδιά.
Από αύριο θα διδάσκω μαθηματικά στη Γ' Λυκείου. χαχαχαχα!!!!!
Διονύση μου που δεν σκοτώνεις ποιητές, ναι, είναι μια άγονη συζήτηση αυτή, αλλά οι "συναδελφικοί" καυγάδες δια του τύπου και του διαδικτύου, που ήταν η αφορμή της ανάρτησης, (δες τους συνδέσμους) κάνουν ακόμα πιο μίζερη τη ζωή μας στο δημόσιο σχολείο.
Να συνεχίσεις έτσι, αξιοζήλευτος και αξιέραστος. :)
Χαχαχαχα!
Κίμων,σε βρίσκω λίγο πικρόχολο;
Τι σου κάνανε,καλέ μου,οι φιλόλογοι; Σου πήρανε το αντικείμενο;
Α, όλα κι όλα, εμείς διδάσκουμε 5-6 επιστήμες στην καθισιά μας, στον Πικάσο σου θα κολλήσουμε;
Οι απόψεις της ομάδας αυτής, που κόπτεται δήθεν για την ποιότητα της διδασκαλίας, μου φαίνονται συντεχνιακές και ως εκ τούτου απαράδεκτες. Ως φιλόλογος αλλά και ως γονέας, έχω να καταθέσω την εμπειρία μου από τη διδασκαλία της Ιστορίας από εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών: όχι μόνο δεν υπολείπεται αλλά και υπερτερεί από τη -συχνά διεκπεραιωτική- διδασκαλία από φιλολόγους με νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου. Οι ξενόγλωσσοι φιλόλογοι δεν είναι λιγότερο φιλόλογοι από τους ΠΕ 02. Αν ο στόχος τους είναι να διαιωνίσουν τον ανταγωνισμό και τη μικροπρέπεια στα σχολεία εις βάρος των παιδιών, το έχουν καταφέρει!
Ευχαριστούμε,συνάδελφε,για την κατάθεση της άποψης και της εμπειρίας σου. Νομίζω ότι έχει αξία να αντιστεκόμαστε στο συντεχνιακό πνεύμα αυτή τη δύσκολη εποχή.
Post a Comment