Friday, January 9, 2009

Μέρες του '91 στην Άνδρο

9-1-1991
Δεκαοκτώ χρόνια!
Ο καθηγητής Τεμπονέρας πέφτει νεκρός από το σιδηρολοστό παρακρατικού τραμπούκου. Κι όμως, δεν συνέβησαν αυτά στο μετεμφυλιοπολεμικό κράτος, ούτε καν στη χούντα. Ζούσαμε, υποτίθεται, μέρες ισχυρής και αδιαφιλονίκητης δημοκρατικής ομαλότητας. Από πού βγήκαν λοιπόν εκείνα τα ζόμπι με τους σιδηρολοστούς, πώς και νεκραναστήθηκε το τέρας του φασισμού μέσα σε μια μαθητική διαμαρτυρία;
Τότε βρισκόμουν στο νησί μου και μάλιστα την περίοδο εκείνη ήμουν αναπληρώτρια διευθύντρια, για μικρό διάστημα. Είχαν προηγηθεί οι νόμοι του Κοντογιαννόπουλου. Μια "επανίδρυση" του συντηρητισμού στην εκπαίδευση. Πόιντ σύστεμ διαγωγής, έλεγχος, "ευπρεπής" ενδυμασία, έμφαση στο ελληνοχριστιανικό ιδεώδες. Η παλιά καλή δεξιά χωρίς μακιγιάζ. (Κι όμως βρήκε πολιτική στέγη στο ΠΑΣΟΚ αυτός ο άνθρωπος!)
Η ΟΛΜΕ είχε λουφάξει, η ΔΟΕ τα ίδια, φύλλο δεν κουνιόντανε, και τότε... βγήκαν μπροστά τα σοκολατόπαιδα. Αυτά που τα θεωρούσαν όλοι εκφυλισμένη γενιά, αλλοτριωμένα από τη διαφήμιση, τυφλά από την πολύωρη τηλεθέαση, μαλθακά και αδιάφορα.
Κατέλαβαν τα σχολεία, όχι όπως τώρα από συνήθεια και λούφα. Κλείστηκαν μέσα κι απέξω τα θηρία. Δεν πήγαιναν σπίτι να φάνε, ούτε στο φροντιστήριο και στο μπαράκι το βράδυ. Κοιμούνταν εκεί μέσα στο κρύο, πολιορκημένα από ανήσυχους ή εξαγριωμένους γονείς και διάφορους "παράγοντες" αρμόδιους και λιγότερο αρμόδιους. Δεν δίσταζαν να αντιπαρατίθενται με επιχειρήματα στις προσπάθειες πειθαναγκασμού των υπεύθυνων φορέων. Θυμάμαι μια τέτοια συνέλευση. Καθηγητές, γονείς, προϊστάμενος, αρχές κι αυτά στη μέση. Δεν ψάρωσαν. Μικρά παιδιά ύψωσαν ανάστημα και άρθρωσαν λόγο ουσιαστικό. Θυμάμαι το δεσποινάκι, μια σταλιά κοριτσάκι σε μικρή τάξη του γυμνασίου: "Τι θέλετε, κύριε, να μας κάνετε να κάνουμε καλές πράξεις, για να μας βάζετε βαθμούς; Να αφήνω κάπου κρυφά ένα πορτοφόλι και μετά να το βρίσκω και να το παραδίνω, για να μου σβήνετε τις ποινές;" Κι ακόμα δεν θα ξεχάσω ποτέ πως περνώντας από την κλεισμένη με αλυσίδες κεντρική είσοδο του σχολείου, τα βλέπω πάνω στα κάγκελα και τους δείχνω την παλάμη μου. "Κυρία, γιατί μας μουτζώνετε;" "Δεν σας μουτζώνω, θέλω πέντε εκθέσεις από τα θέματα που σας έχω δώσει." "Μα..." "Κάθεστε που κάθεστε εκεί μέσα, κάντε και καμιά δουλειά." Όλοι τις έφεραν! Και παρέδωσαν ένα σχολείο που έλαμπε, σφουγγαρισμένο με χλωρίνη, μέσα έξω, χωρίς την παραμικρή ζημιά.
Και μετά ήρθαν οι διακοπές των χριστουγέννων.
Λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία, μας κάλεσαν τους διευθυντές στη Χώρα για σύσκεψη. Ευτυχώς, προϊστάμενος ήταν ένας παλιός μου καθηγητής και διευθυντής, με ανθρωπιά και ενδιαφέρον για τα παιδιά, αλλά κυρίως νηφάλιος και διαλλακτικός.
Στη σύσκεψη μας ζητήθηκε να ανακαταλάβουμε τα σχολεία. Να πάμε να τα ανοίξουμε συγκρουόμενοι με τους καταληψίες! "Τι λέτε; Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο, θα χυθεί αίμα!" Το είχα πει η μάντης κακών. Και γυρίζει ένα φασιστόμουτρο και λέει με ύφος "σε πιάσαμε τώρα": "Αυτό που είπε η κυρία τάδε να το διαβιβάσετε στη Διεύθυνση"
Αυτοί οι μικρόνοες προκάλεσαν εκείνη τη δολοφονία. Είναι οι ηθικοί αυτουργοί, γιατί εκτέλεσαν διαταγές που αντιστρατεύονταν τον παιδαγωγικό τους ρόλο και την κοινή λογική. Τι να έκαναν; Αυτό που έκανε ο δικός μας προϊστάμενος. Στάθηκε μπροστά στους ροπαλοφόρους που ήθελαν να ανακαταλάβουν το σχολείο και τους είπε: "Πρέπει να αρχίσετε από μένα!"
Γιάννη Αθανασίου, δάσκαλε, να είσαι καλά! Σε αφανείς ήρωες σαν κι εσένα οφείλουμε το ότι δεν είχαμε πολύ περισσότερους Τεμπονέρες.

25 comments:

Διονύσης Μάνεσης said...

Ουσιαστική μαρτυρία, Αναστασία.
Είδες, που τα λέγαμε χτες; Οι ήρωες προχωρούν...
Το κακό είναι, βέβαια, πως δεν προχωρούν - ή, τουλάχιστον, δεν προχωρούν τα πράγματα.

Μια και το έφερε η κουβέντα, εγώ τότε καθηγητής στη Ζάκυνθο. Ο Τεμπονέρας ζακυνθινός. Έγινε συνέλευση της ΕΛΜΕ Ζακύνθου. Μέσα σε φορτισμένη ατμόσφαιρα αποφασίστηκε 24ωρη απεργία με ψήφους περίπου 90. Την επόμενη μέρα απεργήσαμε περίπου 20...
Κάτι δεν πήγαινε καλά στο συνδικαλισμό, ε;
Καταλαβαίνεις ότι μετά από τέτοια σοκ ο άνθρωπος εμπνέεται και παίρνει δυνάμεις να συνεχίσει να αγωνίζεται...

gyristroula2 said...

Θα σε ξαφνιάσει αυτό που θα πω, διονύση. Ο τρόπος που προχωρήσαμε τότε δεν είχε καμιά σχέση με τα χάλια του συνδικαλιστικού μας κινήματος που ήταν και παρέμεινε στα μετόπισθεν όλων των αλλαγών και των εξελίξεων. Μετά τον Τεμπονέρα αξιωθήκαμε τον καλύτερο υπουργό που είχαμε ποτέ, όσο θυμάμαι από μαθήτρια ακόμα. Το Γιώργο Σουφλιά. Στο λέω, αποκαλύπτοντάς σου παράλληλα (σιγά την αποκάλυψη) πως μόνο δεξιά δεν υπήρξα ποτέ.
Ό,τι πρόλαβε να κάνει αυτός ο άνθρωπος και ο τρόπος με τον οποίο πήγε να το κάνει, ήταν στη σωστή κατεύθυνση κι αν τον είχαμε αφήσει οι του συνδικαλισμού (Θυμάσαι τι είχαμε κάνει στα ΠΕΚ; Ανταρσία, για να μην αξιολογούμαστε από εργασίες και υποδειγματικές, ώσπου καταφέραμε να τα αδρανοποιήσουμε και να διοριζόμαστε με το διαγώνισμα του ΑΣΕΠ.)
Δεν μπορώ να επεκταθώ άλλο, θέλει ολόκληρη ανάρτηση, αλλά στην παρούσα φάση έχω ενδοιασμούς να βγω υπερασπίστρια του Σουφλιά, όσο να 'ναι...
Πάντως, το ότι περάσαμε από τον Κοντογιαννόπουλο στο Σουφλιά δεν ήταν απλώς μια αλλαγή προσώπων. Ήταν το πιο προοδευτικό πρόσωπο που μπορούσε να δείξει μια συντηρητική κυβέρνηση, αποσύροντας ξανά όλα τα ζόμπι στις σπηλιές τους και τα ακροδεξιά νομοσχέδια στην ανυπαρξία.

giorgos_st said...

Ναι πέρασαν 21 χρόνια και η μούρη των ζόμπι όπως τα λές, είναι απίστευτα ίδια ρε Γυριστρούλα,και τα μυαλά, έχουν μια δυσκολία να αποδεχτούν πως δεν είμαστε πιά στο μεταεμφυλιοπολεμικό κράτος,και ένα έλλειμα κοινής λογικής.

Θερσίτης said...

Πολύ σημαντικές οι αναφορές και οι μνήμες από τότε, γυριστρούλα. Ήσουν εσύ που δε σκέφτηκαν τα παιδιά να καταστρέψουν το σχολείο τους. Εσύ και οι συνάδελφοι που αγαπούσαν. Για το Σουφλιά να υπενθυμίσω πως είχε τον Μπαμπινιώτη στο Παιδαγωγικό και ο Μπ. ακύρωσε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Παπανούτσου, Ράλλη κά. φέρνοντας τα αρχαία στο Γυμνάσιο από το πρωτότυπο. Τώρα ψάχνουμε τη δασεία και δεν ξέρουμε το παιδί πώς γράφεται. Αυτός ήταν ο Σουφλιάς. Ένας υπουργός χωρίς κακή ίσως πρόθεση, αλλά και χωρίς όραμα και άποψη για την εκπαίδευση. Το Σουφλιά λουζόμαστε εν μέρει στο δευτεροβάθμιο σχολείο σήμερα.

giorgos_st said...

Ε όχι Αντώνη, είναι άδικο για τον Σαρακατσάνο να πούμε πως αυτόν λουζόμαστε σήμερα στην εκπαίδευση,νομίζω πως έκανε το μικρότερο κακό από άλλους γαλάζιους και πράσινους "οραματιστές". Δεν λέει μεγάλα λόγια και γενικότερα μιλώντας, αν είχε εκλεγεί τότε αρχηγός της ΝΔ έχω τη μικρή υποψία πως το κόμμα αυτό θα ήταν σοβαρότερο.

gyristroula2 said...

Γιώργο, δεν θέλω να σε πικράνω κυριακάτικα, αλλά τα ζόμπι είναι αθάνατα. Το θέμα είναι πόσο τα προωθείς από τις σπηλιές στο φως, πόσο τα νομιμοποιείς να κάνουν παιχνίδι στην πολιτική ζωή.
Θερσίτη, ίσως δεν ξέρεις τι δεν πρόλαβε να κάνει ο Σουφλιάς για τα αρχαία στο Γυμνάσιο, όπως εγώ που τα δίδαξα τότε. Πρώτα από όλα ήταν η μοναδική φορά στα ελληνικά εκπαιδευτικά χρονικά που μια μεταρρύθμιση εφαρμόστηκε ΠΙΛΟΤΙΚΑ σε ορισμένα σχολεία. Μετά ήρθε σε όλα, αλλά με την προοπτική να γίνουν αλλαγές. Θυμάμαι πως ζητήθηκε από όσους τα διδάξαμε για πρώτη φορά απάντηση σε ερωτηματολόγιο διερευνητικό και υποβολή προτάσεων αναλυτικά για τα θέματα της διδασκαλίας τους.
Μετά έγινε μία συνάντηση συμβούλων- μελών του ΠΙ και στελεχών του ΥΠΕΠΘ με αποκλειστικό θέμα τη βελτίωση της διδασκαλίας των αρχαίων. Στον τόμο που κυκλοφόρησε με τα πρακτικά είδα έκπληκτη τις ανώνυμες προτάσεις μου με αναφορά μόνο στο σχολείο μου. Τα συμπεράσματα ήταν στη σωστή κατεύθυνση: κειμενοκεντρική διδασκαλία, έμφαση στη διαχρονικότητα του λεξιλογίου, γραμματική συντακτικό χωρίς παπαγαλία τύπων, με έτοιμους πίνακες, με στόχο πάντα την κατανόηση του κειμένου κι όχι τη στείρα αναπαραγωγή τύπων.
Και μετά ήρθε το ΠΑΣΟΚ. Στην αρχή ήθελε να τα καταργήσει, αντέδρασε η εκπαιδευτική κοινότητα και τα άφησε έτσι όπως τα βρήκε, στο χάλι που διδάσκονται σήμερα και συμφωνώ μαζί σου πως μόνο καλό δεν κάνουν στην εκμάθηση της γλώσσας και της ορθογραφίας.
Ναι, ο Σουφλιάς δεν είναι λόγιος, διανοούμενος, δεν είχε κανένα σπουδαίο όραμα, αυτό το κουτσουρεμένο της ΝΔ είχε, αλλά 5 πράγματα ήξερε να τα βάλει στη σειρά, με αποτελεσματικό τρόπο.
Και δυστυχώς απέναντι σε ό,τι ακολούθησε ήταν η χρυσή μετριότητα εν μέσω μεγαλεπήβολων και άχρηστων "αναμορφωτών", "μεταρρυθμιστών" και δε συμμαζεύεται.

meril said...

Αχ, βρε παιδιά
τόσα χρόνια πέρασαν και ΄πέστε πόσα βήματα έγιναν;
Κι όχι μόνο είμαστε στο σημείο μηδέν ώρες ώρες πάμε στα υπό

Γυριστρούλα μου, οι αναρτήσεις σου έχουν την ψυχούλα σου μέσα γι' αυτό είναι τόσο ωραίες

Θερσίτης said...

Όσο ήταν ο Σουφλιάς στο ΥΠΕΠΘ, τη γλωσσική πολιτική την χάρασσαν οι Μπαμπινιώτης και Γιανναράς. Εκτιμώ το γλωσσολόγο Μπ. και το διανοούμενο Γιαν., αλλά οι γλωσσικές τους πεποιθήσεις είναι νεοκαθαρευουσιάνικες. Κι όσοι έχουν εντρυφήσει στο γλωσσικό ζήτημα γνωρίζουν καλά πόσο βαθιά αντιδραστική υπήρξε η παράταξη των καθαρολόγων -παλιαών και νεότερων.
Γιώργο, δεν ψάχνουμε αυτόν που έκανε το μικρότερο κακό αλλά εκείνον που έκανε ένα καλό.
Γυριστρούλα, τώρα τα βιβλία αρχαίων του γυμνασίου πιστεύεις πως μπορούν να αποδώσουν; Χωρίς δασκάλους με κέφι, χωρίς βάσεις από το παρελθόν, χωρίς χρόνο και διάθεση από τα παιδιά;
Το πρόβλημα είναι βαθύτερο στο ελληνικό σχολειό. ΔΕν είναι η διδασκαλία του αξιοίμι και του έφην. Το πρόβλημα είναι η παιδεία του Έλληνα που διψά για παιδεία και τον ταίζουμε ευκτικέςτου πλαγίου λόγου και κορωνίδες με κράσεις καπαμά.

Λορελάη said...

Η άνάρτησή σου πολύτιμη μαρτυρία Γυριστρούλα μου, με σκέψη και λόγο στην καρδιά των πραγμάτων.
Κι ακόμα πού είναι σήμερα άνθρωποι σαν εσένα και τον διευθυντή σου; Αναζητούνται καθώς φαίνεται με το φανάρι, όπως έγραψα και στον Θερσίτη...
Πολύτιμος και διαφωτιστικός κι ο διάλογος που αναπτύσσεται, γι' ανθρώπους σαν εμένα που δεν ξέρουν από κοντά και από μέσα τι έχει γίνει όλ' αυτά τα χρόνια.
Την αγάπη μου και την -ηθική έστω- συμπαράστασή μου καλή μου φίλη στον αγώνα που δίνετε κάθε μέρα.

gyristroula2 said...

μεριλού, δυστυχώς έτσι είναι. Συνεχώς χειροτερεύουμε, με ένα αυτοκαταστροφικό πείσμα, ξεθεμελιώνουμε ό,τι καλό υπάρχει και βάζουμε στη θέση του κάτι χειρότερο.
Ας πούμε τα βιβλία που λέει ο θερσίτης. Αν δεις τα πρώτα βιβλία των αρχαίων επί Μπαμπινιώτη, θα δεις ότι είχαν κείμενα προσπελάσιμα, ενδιαφέροντα, απλά, και πίνακες γραμματικής και συντακτικού ενσωματωμένους. Τώρα τα κείμενα απευθύνονται σε αρχαιομαθείς, οι ασκήσεις στα λυσάρια και η γραμματική στο χάος. Ναι, θερσίτη, αν δεν κάνεις γενναίες παρεμβάσεις δεν βγαίνει αυτό το μάθημα πέρα. Και δυστυχώς, δεν μπορείς να πας ολωσδιόλου κόντρα στους στόχους του μαθήματος, γιατί θα κάψεις τα παιδιά. Αν όμως με άφηναν πραγματικά ελεύθερη, δεν θα τους έβαζα να μάθουν ούτε έναν γραμματικό τύπο απέξω και θα μάθαιναν αρχαία, με κειμενοκεντρικό τρόπο, με τη γραμματική ανοικτή, το λεξικό ανοικτό. Πίστεψέ με, θερσίτη, οι άνθρωποι που τέλειωσαν το γυμνάσιο πριν από τη μεταρρύθμιση Μπαμπινιώτη και πήγαν μετά στο τεχνικό λύκειο, χωρίς να κάνουν λέξη αρχαία, έχουν και αισθάνονται το έλλειμμα στη γνώση της γλώσσας. Αξίζει εδώ να καταθέσω και μια άλλη ενδιαφέρουσα μαρτυρία: Όταν είχε έρθει στην εξουσία το ΠΑΣΟΚ το 93, είχε έρθει εισήγηση από την ΟΛΜΕ να καταργηθούν τα αρχαία στο γυμνάσιο. Στη συνέλευση που έγινε, είχα υποστηρίξει το αντίθετο και είχα διατυπώσει σχετική πρόταση που την υπέβαλα σε ψηφοφορία. Δεν περίμενα αυτό που συνέβη. Η πλειοψηφία της συνέλευσης ήταν καθηγητές θετικών ειδικοτήτων και ενώ με δούλευαν για τον... καημό μου με τα αρχαία, γυρίζω πίσω και τους βλέπω όλους να ψηφίζουν την πρότασή μου! Δεν το πίστευα, νόμιζα ότι μου κάνουν πλάκα! Ωραίες στιγμές!
(Ναι, Γιώργο, και ο Γλυνός και ο Μπέκαμ)
λορελάη, πού είσαι συ, κοριτσάκι μου;
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλοί που παλεύουν στην εκπαίδευση. Πιο πολλοί από οπουδήποτε αλλού. Αλλά δεν φτάνουν να τα βάλουν με ένα διαλυτικό σύστημα. Κι ακόμα δεν μπορούν να ισοφαρίσουν τη ζημιά που κάνουν οι κακοί, έστω κι αν είναι η μειοψηφία.

OnWine said...

Εγώ... δάσκαλος δεν είμαι... και ούτε θα χαλάσω μιά κουβέντα καλών δασκάλων... αλλά επειδή κάποτε πρέπει να λέμα κάποια πράγματα που ...σπανίζουν -όταν τα βλέπουμε, θέλω να ΣΥΓΧΑΡΩ τη Γυριστρούλα γιά όσα καταθέτει γιά τον Σουφλιά... το να είσαι σε άλλη "θέση" (δεν θα πω παράταξη) και να αναγνωρίζεις τα θετικά κάποιου με τον οποίο πολιτικά δεν συμφωνείς, είναι από τα ...ουσιώδη εν -απολύτω- ανεπαρκεία σε τούτο τον τόπο...

Και πάλι μπράβο... είναι από τα ελάχιστα blogs που δεν με απογοήτευσε ποτέ...

ΥΓ: Και ...μην βιαστείς να βγάλεις συμπεράσματα... συνήθως μιλάω γιά τα στραβά και τα ανάποδα... και όταν έχω ευκαιρία να πω μιά καλή κουβέντα... ε.. δεν την χάνω με τίποτα!

Θερσίτης said...

Επομένως, γυριστρούλα, ανήκεις στους καθαρολόγους,δηλαδή στην αντίδραση. Με αιφνιδίασες. Θα πρέπει να διαγράψω έναν εχθρό μου, για να σε βολέψω. Αυτά περί θετικών βιβλίων κτλ. που λες είναι το σόφισμα της λήψεως του ζητουμένου, όπως λέμε στη λογική. Ευσεβείς πόθοι. Τις αξίες των αρχαίων τις μεταφέρει στα παιδιά η υπογεγραμμένη ή η αιτιατική απόλυτη; Κι αν κάποιος λυπάται που έχασε κάτι που δεν ξέρει, το πρόβλημα τοέχει αυτός. Το όνειρο του παραδείσου που ονειρεύονται οι Χριστιανοί δε συνεπάγεται και την ύπαρξη του παραδείσου; Ή όχι;
Για ρώτα τους μαθητές ποια γνώση και γνώμη έχουν για τους αρχαίους και τον πολιτισμό τους; Τον έμαθαν κάπως;
Σε λίγο, όπως πάμε, θα παραγγείλω φωτοστέφανο για το Σουφλιά.

gyristroula2 said...

Σχολιαστή, δεν είναι τυχαίο, με τον τρόπο σου είσαι κι εσύ, όπως κι εγώ λίγο μαύρο προβατάκι. Τότε, μόνο που δεν με σταύρωσαν οι ομοϊδεάτες μου για τις απόψεις μου και δεν θα ήταν η πρώτη φορά. Είναι δύσκολο να μη χωράς στο χώρο που σου προορίσανε, πχ "αριστερός", "προοδευτικός", "δημοτικιστής", "μαθητοπατέρας", "μαθητοφάγος" κοκ. Το λυπηρό είναι ότι τώρα πια, όταν μιλάω σε συνέλευση, με χειροκροτάνε και μου δίνουν συγχαρητήρια, ενώ θα έπρεπε μ' αυτά που λέω να θυμώνουν και να με βγάζουν έξω. Ξέρεις τι πάει να πει αυτό; Μάλλον το ότι η κοινή λογική πια έχει καταντήσει γραφικότητα, χάπενινγκ...δεν τρομάζει κανέναν η κατάργησή της.
θερσίτη μου, εγώ πάντα φίλο μου θα σε έχω, βάλε με εσύ στους εχθρούς σου, αν θέλεις.
Πιστεύω ειλικρινά ότι η διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας, των παλιότερων ελληνικών μας, που λέει κι ο Μπαμπινιώτης, είναι ένα εργαλείο ουσιαστικής εκμάθησης της γλώσσας μας, σε όλες της τις διαστάσεις και ένα εισιτήριο προσέγγισης ακόμα και σύγχρονων "καθαρευουσιάνων" λογοτεχνών πχ Εμπειρίκος, Παπαδιαμάντης. Αρκεί να γίνεται σωστά, όχι τυπολατρικά κι όχι εις βάρος της μεταφρασμένης αρχαίας γραμματείας μας. Και ναι, η εμπειρία μου μου επιτρέπει να πω ότι, αν γίνει σωστά, και αγαπιέται και μορφώνει. Θυμάμαι με συγκίνηση πάντα κάποια πρωτάκια μου να διαβάζουν και να "μεταφράζουν" αρχαίες επιγραφές στο Μουσείο και τα "γκράφιτι" των αρχαίων συνομηλίκων τους.
Αχ, θερσίτη μου, μπορούμε να το κάνουμε καλά αυτό, μη το φοβάσαι!

Θερσίτης said...

Λίγο πριν από την τρέλα, στην οποία εσύ θα με ρίξεις, να ρωτήσω κάτι: Θα στερήσουμε από το μαθητή τη διδασκαλία της μητρικής του, για να του διδάσκουμε 7*35*3 ώρες (περίπου 730 ώρες) αρχαία, με στόχο να διαβάσει το Χριστό στο Κάστρο ή την Υψικάμινο; Τον Εμπειρίκο ας τον διαβάσει στο λύκειο. Τον Παπαδιαμάντη να μη σώσει να τον διαβάσει ποτέ. Ας διαβάσει Θεοτόκη, Καρκαβίτσα, Τη γενιά του 30, τη μεταπολεμική λογοτεχνία και όλους τους ξένους κι ας μείνει η μόδα του Παπαδιαμάντη εκτός. Μήπως του χρειάζεται ο Παπ. για να αντιμετωπίσει τις σημερινές προκλήσεις της ζωής; Έλεος, έλεος. Και ας μη λες τον Μπ. δάσκαλό μας, γιατί το μπλογκ είναι δημόσιο και μπορεί να πιστέψει κανείς πως είμαι οπαδός του. Απεταξάμην, απεταξάμην.

gyristroula2 said...

Το τι και πόσες ώρες διδάσκουμε είναι μια ιστορία τρόμου. Το τι ΔΕΝ διδάσκουμε ακόμα πιο τρομακτικό. Σίγουρα οι ώρες, ο τρόπος, οι στόχοι διδασκαλίας των αρχαίων θέλουν γενική αναθεώρηση. Ακόμα και η ονομασία του μαθήματος μπορεί να αλλάξει. Να το λέμε διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και να μη βάζουμε σύνορα και συρματοπλέγματα. Το παρελθόν διατρέχει υπέροχα το σημερινό σώμα της γλώσσας μας και ακολουθώντας αυτές τις φλέβες, μπορούμε να βουτήξουμε σε αρχαίες θάλασσες και να ανακαλύψουμε κρυμμένους θησαυρούς. Μα, τι κάθομαι και σου λέω, μωρέ θερσίτη (έλα, παππού μου...) αφού ΑΥΤΟ κάνεις στη ζωή σου κι εσύ και μάλιστα πολύ καλά.
Πάντως, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στη βασική εκπαίδευση οι μαθητές ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ να έρθουν σε επαφή με το γλωσσικό παρελθόν τους, έστω κι αν είναι να γίνει προαιρετικά κάτι τέτοιο.
Σημασία έχει να γίνει με τρόπο ελκυστικό, πράγμα που όπως ξέρεις δεν συμβαίνει με κανένα από τα αντικείμενά μας.

Luna93 said...

Ανατριχιαστικη η μαρτυρια...

οσα χρονια και αν εχουν περασει...
οσα γεγονοτα και αν εχουν συμβει...
οσο αιμα και αν εχει χυθει...
οσες αθωες ψυχες κι αν πεταξαν ψηλα στν ουρανο...

τοσα χρονια εμεις παμε πισω...
τοσο περπαταμε τν μαυρο δρομο του χαους...
τοσο περισσοτερο αιμα ζηταμε

συνεχιζουμε ν επιτρεπουμε ν μας βιαζουν
τ μυαλο...
τ ψυχη...
συνεχιζουμε να αφηνομαστε στν πλυση εγκαφαλου που μας κανουν
και συνεχιζουμε ν τους προσκυναμε

λενε οτι τ σχολειο ειναι μια μικρογραφια της κοινωνιας
Φυσικα και ειναι!

ωρες ωρες απορω πως αφηνουν τετοιους ανθρωπους ν μας διδασκουν.. εμας ..τα παιδια σας..
υπαρχουν καθηγητες ρατσιστες, σε σημειο ν φερνουν δυσκολη θεση τ παιδια απο αλλη χωρα,
αρρωστοι που τν πεφτουν σε καθε κοριτσακι,
υπολλειματα τησ χουντας και του φασισμου που εχουν τ θρασος ν φωναζουν λεγιντας οτι δν εχεις δικαιωμα ν μιλας

οχι φιλοι δν τ παραλεω!
ειναι αηδιαστικο τ γεγονος οτι η πλειοψηφεια των καθηγητων στ σχολεια απαρτιζεται απο τετοια τερατα
ειναι λιγοι οι καθηγητες που αξιζουν...οπως η γυριστρουλα!

αυτα λοιπον τ τερατα τ βγαζουν κθαρη γιατι εχουν τ μεσον κ γιατι τ παιδια δν ειναι στν ταξη μ τους γονεις τους...

αν λοιπον αντι για καθηγητες βαλουμε πολιτικοι και αντι για μαθητες βαλουμε λαος...

τ συμπερασματα δικα σας!

μεσα στους μαθητες υπαρχου κ αυτοι που κοιμουνται και αυτοι που μενουν ξυπνιοι και δυσκολευονται ν κοιμηθουν!

μερες του '91 στην Ανδρο
μερες του '09 στην αθηνα

Λορελάη said...

Αχ, μου αρέσει τόσο πολύ αυτή η συζήτηση που είχα αποφασίσει να μείνω απέξω να την απολαύσω. αλλά... δεν αντέχω...
Μια κουβέντα μόνο Θερσίτη μου, που ξέρεις πόσο ειλικρινά σε αγαπώ και εκτιμώ το πάθος σου και την πίστη σου, μη γίνεσαι κι εσύ από την άλλη άκρη συντηρητικός. Η εποχή της κόντρας καθαρεύουσας-δημοτικής έχει τελειώσει οριστικά και αμετάκλητα. Τώρα η.. "κυρίαρχη αντίθεση" είναι μεταξύ γλώσσας και αφασίας. Όσο μεγαλύτερο γλωσσικό πλούτο προσφέρεις, επι της ουσίας όμως, όπως λέει η Γυριστρούλα, τόσο καλύτερα. Δεν θα ξεχάσω -από τη μικρή εκπαιδευτική μου εμπειρία- όταν τους μίλησα -παρεκκλίνοντας φυσικά από το μάθημά μου- για την εντελέχεια του Αριστοτέλη, και άκουγαν με ανοιχτό στόμα, κι έπειτα από μια βδομάδα ήρθνα και με ρώτησαν αν υπάρχει λέξη "ενδελέχεια" και αν ήταν αυτή που τους έλεγα ή άλλη κλπ. Ξέρετε, ήξεραν το γνωστό συγκρότημα και...
Θα πεις Θερσίτη μου άλλο αυτό και άλλο το πρωτότυπο αρχαίο κείμενο. Δεν είναι και τόσο άλλο. Πού θα την βρουν την εντελέχεια και την ενδελέχεια; Στον Β.Ραπτόπουλο; Ούτε μπορείς να πεις το "αιών παις εστι παίζων, πεσσεύων, παιδός η βασιλίη" σε μετάφραση! Ε, δενγίνεται! Πώς να το κάνουμε; Χάνει την... ποιητικότητά του :)) Και τον Παπαδιαμάντη γλυκέ μου, μη τον παίρνεις με τις πέτρες μόνο και μόνο επειδή ήταν.. παπάς! μη τρελαίνεσαι. Ο Παπδμ. είναι ήθος, ποιόν. Είναι βαθύτατα ερωτικό, ποιητικό και υπαρξιακά ανήσυχο ον. Δεν είναι.. εφραίμ λόγω σχήματος. Ούτε από τον χυμώδη λόγο του Εμπειρίκου μπορείς να στερήσεις τις μέλλουσες γενιές λόγω.. γλωσσικού ιδιώματος. Και τόσους άλλους τι θα τους κάνεις; θα τους διαγράψεις από την πνευματική μας παράδοση, καταδικάζοντας τη γλώσσα τους σαν "ακαταλαβίστικη"; Αυτό είναι φτώχια, είναι αυθαιρεσία από την ανάποδη. Θερσίτη μου μη το κάνεις αυτό άθελά σου. ¨Οχι εσύ!
Ο τρόπος, ο τρόπος είναι το κρίσιμο ζήτημα, όπως λέει η Γυριστρούλα. Όλα εκεί παίζονται.
Συγγνώμη για τις πιο πολλές από τη μια κουβέντα, αλλά είναι από κοινή αγάπη, το ξέρετε...

Θερσίτης said...

Γυριστρούλα, στα επιχειρήματά μου δεν απαντάς. Αντιθέτως, τα υπερβαίνεις μιλώντας για δικαιώματα. Γράφεις: στη βασική εκπαίδευση οι μαθητές ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ να έρθουν σε επαφή με το γλωσσικό παρελθόν τους, έστω κι αν είναι να γίνει προαιρετικά κάτι τέτοιο. Το ερώτημά μου είναι αν και πότε θα έρθουν σε επαφή με το γλωσσικό τους παρόν, με τη γλώσσα τους, δηλαδή με το εργαλείο κατανόησης της γύρω τους πραγματικότητας. Εδώ είναι το στοίχημα και οι μιστριωτομπαμπινιωτοκοραήδες εκεί αποβλέπουν, είτε σας αρέσει είτε όχι, είτε το συνειδητοποιούν οι ίδιοι είτε όχι. Θέλετε να σας ανεβάσω σκαναρισμένες μαθητικές εκθέσεις λυκείου; Θα ΦΡΙΞΕΤΕ. ΘΑ ΦΡΙΞΕΤΕ.
Λορελάη, προσπαθώντας να μας μάθουν την υπογεγραμμένη δε μας έμαθαν τη γλώσσα μας. Δεν καταλαβαίνουν τα παιδιά την εφημερίδα. ΔΕΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ. ΔΕΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ. Το ότι αγνοούν το ασπαίρουσα θα με προβληματίσει; Όχι βεβαίως. ΟΧΙ. Στην παγίδα της πανελλήνιας αγραμματοσύνης και αμορφωσιάς εγώ ΔΕ θα συμβάλω. Αυτό παίζεται: Να μείνουν τα παιδιά αμόρφωτα και να ξέρουν το Έρως ανίκατε μάχαν και το Μήνιν άειδε.
Και τότε η μηχανή του καπιταλισμού θα τους ρίξει στην πρέσα για εκμετάλλευση.

gyristroula2 said...

Luna, κορίτσι μου, συνειδητοποιείς οδυνηρά κι εσύ στα δεκάξι σου πόσο λίγα βήματα προόδου έχουμε κάνει σε σύγκριση με τις θυσίες και τους αγώνες. Δυστυχώς, προχωράει αργά, βασανιστικά αργά, η πρόοδος για την κοινωνία και τους ανθρώπους, αλλά μην πέσεις στην παγίδα να μηδενίσεις ό,τι έχει επιτευχθεί. Θυμήσου τα παιδιά της βιομηχανικής επανάστασης. Σε καμιά ευνομούμενη χώρα πια δεν μπορεί να υπάρξει τέτοια εκμετάλλευση των παιδιών. Ξέρω, δεν αρκεί. Τα φτωχά παιδιά στον τρίτο κόσμο υποφέρουν χειρότερα βάσανα από την παιδική εργασία, αλλά είναι πολλοί πια αυτοί που νοιάζονται, που βοηθούν, που φωνάζουν, πολλοί που δεν αφήνονται ανενόχλητοι να χρησιμοποιούν τα παιδιά για κέρδος. Και τελικά, όσο δεν παραιτούμαστε κι όσο παλεύουμε ο καθένας στο μετερίζι του, κάνουμε τη μικρή μας έστω διαφορά.
Την αγάπη μου...

gyristroula2 said...

λορελάη, έτσι είναι, δεν μπορείς να τεμαχίσεις τη γλώσσα, να βάλεις στεγανά, χωρίς να ακρωτηριάσεις το ίδιο το παρόν της. Ο θερσίτης όμως έχει ένα δίκιο, γιατί βλέπει πόσο μεγάλες ανάγκες έχουν οι μαθητές μας στην εκμάθηση της νεοελληνικής γλώσσας και νιώθει ότι τα αρχαία είναι χαμένος χρόνος. Μεταξύ μας, αν δεν γίνονται σωστά, είναι εντελώς χαμένος χρόνος. Ξέρεις όμως, θερσίτη, οι γλωσσικές αδυναμίες των μαθητών μας προέκυψαν από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που δεν έχει αρχαία. Όσοι έρχονται με μέτριο επίπεδο δεν έχουν δυσκολία να τα μάθουν, αρκεί να μη γίνονται με σχολαστικισμό και τυπολατρία. Όσοι όμως έχουν καλό επίπεδο είναι εκπληκτικό πόσο ΞΕΡΟΥΝ ήδη αρχαία! "Μεταφράζουν" άγνωστα κείμενα με ελάχιστη έως καθόλου βοήθεια, ψυχανεμίζονται τις σημασίες των λέξεων από το αναπτυγμένο τους γλωσσικό αίσθημα, βρίσκουν πολύ όμορφο το παιχνίδι με την πορεία των λέξεων μέσα στο χρόνο. Ας χρησιμοποιήσω εδώ το παράδειγμα της κόρης μου, που μόνο τα δυο πρώτα χρόνια στο γυμνάσιο της έμαθα λίγα αρχαία, τα στοιχειώδη κι αυτά με ψυχικό κόστος δικό μου τεράστιο. Μετά ούτε να τα δει, ούτε να τα ακούσει. Την κέρδισαν τα θετικά μαθήματα. Κι όμως, χωρίς να ανοίγει βιβλίο δεν έπεσε ποτέ κάτω από 18. Στο τελευταίο διαγώνισμα της τρίτης λυκείου βρήκε μέχρι τα συνώνυμα από αρχαία σε αρχαία! Κι ακόμα και τώρα, όταν θέλει να κάνει το κομμάτι της, πετάει αρχαία στους νετάκηδες συμφοιτητές της. Από πού; Έλα ντε! Δια της οσμώσεως;
Κατά τη γνώμη μου, ένα παιδί με καλό γλωσσικό επίπεδο, είναι πολύ εύκολο να αποκτήσει γνώση των παλιότερων ελληνικών, αρκεί να μη θέλεις να ξέρει τον Τζάρτζανο απέξω και το λεξικό ανωμάλων.
Έτσι λοιπόν, θερσίτη, για μένα τα αρχαία είναι ένας τρόπος να μάθουν καλύτερα και ουσιαστικότερα την ομιλούμενη γλώσσα όσοι έχουν την ανάλογη υποδομή. Όσο για τους άλλους, το βάρος πρέπει να πέσει στην ενισχυτική διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας και να κατέβει ο πήχης στα αρχαία.
Ξέρεις όμως ότι και οι πιο αδύνατοι μαθητές μου, αλλοδαποί, με μαθησιακές δυσκολίες, νιώθουν...πιο καλά με τα αρχαία, απ' ό,τι θα περίμενε κανείς; Δεν έχω πειστική εξήγηση γι' αυτό ακόμη, αλλά...συμβαίνει.

Luna93 said...

θα ηθελα ν προσθεσω, σαν μαθητρια που ειμαι οτι ειναι πολυ σημαντικη η διδασκαλια των αρχαιων γιατι,οπως κ μ την ιστορια, κατανοουμε ποιοι ειμαστε! εχω ακουσει συμμαθητες μ λενε ' και που θ μ χρειαστουν τ αρχαια'. ειναι ομως σημαντικο γιατι μπορουμε ν δουμε τν ομορφια που εχει η γλωσσα καθως και ν εμπλουτισουμε τ λεξιλογιο μας σαν μαθητες που ειμαστε. επισης ειναι ντροπιαστικο ανθρωποι απο αλλες χωρες ( Γερμανια κ.α.) να μελετανε ελλενη απο πρωτοτυπο, κ εμεις ν μην ξερουμε καν τη γλωσσα μας.

OnWine said...

Διαβάζω και ...έχω μείνει κάγκελλο! (γιά να χρησιμοποιήσω και την καθομιλουμένη). Θα μπορούσα να γράψω και πολλά και άσχημα (η Γυριστρούλα το ξέρει) γιά κάποιους που τους τυφλώνει η πολιτική τους τοποθέτηση (τα περί... διαγραφής Παπαδιαμάντη και ...απόρριψης Εμπειρίκου τα διέγραψα ήδη από την μνήμη μου) αλλά δεν θα το κάνω, γιατί η Luna93, αν και μαθήτρια, έκανε "μάθημα" σε κάποιους δασκάλους... και με κάλυψε απόλυτα.

Θερσίτης said...

Γυριστρούλα, το σχόλιο του Σχολιαστή είναι ακόμη αναρτημένο και υβριστικό. Πόσες ώρες ακόμη;

Λορελάη said...

Κε Σχολιαστή, μήπως είναι καλύτερα να ασχοληθείτε με την εργολαβία οικοδομών, που ταιριάζει και στην ειδικότητά σας, αντί με την εργολαβία καυγάδων στην οποία επιδίδεστε με τόσο πάθος;
Αν αναρωτιέστε γιατί παίρνω τον λόγο, αν και δεν αναφερθήκατε σ' εμένα, θα σας απαντήσω ότι το οργίλο ύφος σας δεν προσβάλλει μόνο τον Θερσίτη εναντίον του οποίου καταφέρεστε, χωρίς να έχετε ιδέαν για το ποιος είναι, και χωρίς να μπείτε στον κόπο να διαβάσετε τα μπλογκς του, πριν βγάλετε τα ανυπόστατα συμπεράσματά σας, αλλά και όλους όσους συμμετέχουμε σ' αυτόν τον διάλογο, και έχουμε κατορθώσει -καθόλου εύκολα σας διαβεβαιώ- να δημιουργήσουμε κάποια μπλογκς στα οποία ο Πολιτισμός είναι η πρώτη προτεραιότητα. Και Πολιτισμός, ξέρετε, είναι και -για να μην πω πρώτ' απ' όλα- το να μπορείς να διαλέγεσαι. Κάτι που εσείς δεν κατορθώσατε να αποκομίσετε από τα διαβάσματά σας -αν πράγματι αυτά υφίστανται.
Παίρνω λοιπόν τον λόγο για να σας πω ότι, παρ' όλο που στο συγκεκριμένο θέμα -περί αρχαίων- διαφώνησα και εγώ με τον Θερσίτη (βλ. το παραπάνω σχόλιό μου) δεν μειώνεται στο ελάχιστο η εκτίμησή μου στο πρόσωπό του, μια που τυχαίνει να ξέρω το πόσο υπεύθυνος, καταρτισμένος, ικανός και άξιος δάσκαλος είναι. Καθώς και τον αγώνα που δίνει για μια δημόσια εκπαίδευση που θα παρέχει ουσιαστική μόρφωση και καλλιέργεια στους μαθητές. Η "τύφλωση" λόγω πολιτικής τοποθέτησης που του αποδίδετε, πολύ απλά δεν υφίσταται κ. Σχολιαστή. Γιατί δεν ανήκει και δεν υποστηρίζει κανέναν απολύτως κομματικό φορέα. Δεν χρειάζεται να τον γνωρίζετε προσωπικά, όπως εγώ, για να το αντιληφθείτε αυτό΄, θα αρκούσε να έχετε διαβάσει το μπλογκ του. Μήπως όμως κάτι τέτοιο ισχύει για σας; Γιατί διαβάζοντας -με δυσκολία πρέπει να ομολογήσω, λόγω του υπερφίαλου, φλύαρου και αφοριστικού ύφους σας- το δικό σας μπλογκ, παρατήρησα ότι ενώ κατακεραυνώνετε τους πάντες και τα πάντα, δεν έχετε ούτε μια λέξη να πείτε για τον κ. Καρατζαφέρη και τους συν αυτώ. Γιατί άραγε; Παρ' όλ' αυτά, δεν θέλω να βιαστώ. Πιθανόν να μην πάσχετε από την σχετική "τύφλωση", μπορεί απλώς να θεωρείτε το Λαος άνευ σημασίας για να ασχοληθείτε μαζί του. Ωστόσο ο δικός σας τρόπος, η ανάγκη σας να έχετε πάντα εσείς και μόνο εσείς δίκιο, σε συνδυασμό με την αγένειά σας, τις κακές σας προθέσεις και τον τραμπουκισμό σας αποδεικνύει την φασιστική σας νοοτροπία. Γιατί λοιπόν δεν αποδέχεστε τη.. φύση σας; Γιατί δεν πηγαίνετε να ενταχθείτε στον πολιτικό χώρο στον οποίο θα νιώσετε άνετα και ταιριαστά, να βρείτε κι εσείς την υγειά σας κι εμείς το οξυγόνο που μας αφαιρείτε; Δόξα τω Θεώ στην... Δημοκρατία μας, υπάρχουν τόποι για όλους.
Φυσικά θα προτιμούσα να επενδύατε τον -περίσσειο ως φαίνεται από τα συχνά και μακροσκελή "άρθρα" σας- χρόνο σας και τις ικανότητές σας σε θετικές προτάσεις και εποικοδομητικές δραστηριότητες -πράγματα που επίσης απουσιάζουν παντελώς από το μπλογκ σας- αντί της μόνιμης κατακραυγής και εναντίωσης, αλλά δεν τολμώ να σας το προτείνω, γιατί θα... εξοργιστείτε!
Αλλά ξέρετε, κ. Σχολιαστή, αυτό που μας λείπει είναι οι δημιουργικοί πολίτες, όχι οι.. αγανακτησμένοι. Από τους τελευταίους έχουμε μπόλικους. Και όταν αυτοί γίνονται και άδικοι και αγενείς, δημιουργούν μια βαρβαρότητα που μολύνει...
Κατά τα άλλα καλησπέρα σας.

gyristroula2 said...

ΑΜΑΝ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΕΔΩ;
Από πού προέκυψε όλο αυτό το μακελειό;
Σχολιαστή, ναι είπες πολύ άσχημα πράγματα για έναν από τους καλύτερους δασκάλους που έχω γνωρίσει στα τόοοσα χρόνια που δουλεύω. Γι' αυτόν που μπορεί να διδάξει με τον πιο ουσιαστικό τρόπο και τον Παπαδιαμάντη και τον Εμπειρίκο και να δικαιώσει απόλυτα αυτή την ταλαίπωρη ειδικότητα που διακονούμε. Αυτό θα μπορούσες να το καταλάβεις κι εσύ ακόμα που δεν τον γνωρίζεις, ρίχνοντας μια ματιά στο μπλογκ του και στην ιστοσελίδα του.
Χρησιμοποίησε μια ακραία αποστροφή για τον Παπαδιαμάντη, για να μου δείξει πόσο τον πονάει αυτό που αντιμετωπίζει κάθε μέρα στο σχολείο του, η γλωσσική αφασία των μαθητών. Ναι, είναι μια σεβαστή άποψη αυτή που θεωρεί ότι στο γυμνάσιο πρέπει να επιμένουμε στην ομιλούμενη γλώσσα, στα μεταφρασμένα αρχαία κείμενα κι ότι τα αρχαία είναι μια τροχοπέδη στο να μάθουν τα παιδιά καλά τη γλώσσα τους και τη λογοτεχνία της. Μπορεί να μην τη συμμερίζομαι, αλλά τη συζητώ εποικοδομητικά, γιατί με βοηθάει να βρίσκω τη χρυσή τομή μεταξύ στείρας αρχαιογνωσίας και ακραίου δημοτικισμού στη διδασκαλία της γλώσσας μας σε όλες τις μορφές της. Πάντα τον έχω δίπλα μου το θερσίτη, ως άποψη, στην τάξη όταν πάω να ζητήσω από τα παιδιά να παπαγαλίσουν ένα ακόμη τριτόκλιτο ουσιαστικό. Και τον χρειάζομαι απόλυτα.
Άλλωστε, τα προβλήματα στο γλωσσικό επίπεδο των μαθητών καθιστούν απόλυτα αναγκαίο έναν τέτοιο διάλογο μεταξύ των ειδικών. Οφείλουμε να ψάξουμε προς όλες τις κατευθύνσεις, ακόμα κι εκεί που δεν θέλουμε να ψάξουμε.
Να, λοιπόν, σχολιαστή, που αυτός ο μισαλλόδοξος και αδιάλλακτος τρόπος σκέψης που θέλουμε να ξορκίσουμε με την αιρετικότητα και την παρρησία, γίνεται κυρίαρχος, όταν δεν έχουμε σεβασμό για την αντίθετη άποψη, όταν δεν κατακεραυνώνουμε την αντίθετη άποψη, αλλά αυτόν που τη διατύπωσε. Τελικά γινόμαστε ένα είδος ταλιμπάν των απόψεών μας, τη στιγμή που υψώνουμε σημαία ελευθερίας της σκέψης.
Και σε καμιά περίπτωση η ελευθερία του λόγου δεν πρέπει να είναι δικαιολογία για να μιλήσουμε υβριστικά, για έναν συνομιλητή μας, μόνο και μόνο γιατί δεν μας αρέσουν οι απόψεις του. Μπορούμε να διαφωνούμε τελικά, χωρίς να αλληλοσφαζόμαστε; Αν όχι, γιατί τα βάζουμε με τους πολιτικούς που στο κάτω κάτω επωφελούνται τα μέγιστα από τους σκυλοκαυγάδες;
λορελάη, καταλαβαίνω την αγανάκτησή σου. Σήκωσες βαρύ φορτίο χθες, φίλη. Άξια.
θερσίτη, σε καμιά περίπτωση δεν έχεις ανάγκη ούτε από τη λογοκρισία μου, ούτε από κανενός είδους υπεράσπιση. Μερικά πράγματα βοούν αφ' εαυτών, δεν έχουν χρεία μαρτύρων. Απλώς, χρειάζεται να το κατανοήσεις εσύ αυτό και όσο και να σε αγανακτούν τέτοια φαινόμενα, να μην τους δίνεις αξία με την προσοχή σου.

Με τον Μάνο Λοΐζο, το 1979

  Στον Άη Γιώργη στου Φαράλη, είδα το Μάνο Λοΐζο, τον Απρίλιο του 1979. Ήταν Δευτέρα του Πάσχα και είχε έρθει με την παρέα του Γιώργου του Δ...