Αποσπάσματα από τις απαντήσεις μαθητών της Τρίτης Γυμνασίου στο μάθημα της ιστορίας στις εξετάσεις. Η πρώτη ερώτηση κρίσεως: "Ποιοι ευθύνονται για τη Μικρασιατική Καταστροφή". Οι απαντήσεις δεν υπάρχουν στο βιβλίο, δεν υπαγορεύθηκαν στην τάξη, απλώς υπήρξε γόνιμος προβληματισμός και ακούστηκαν πολλές διαφορετικές απόψεις, κατά τη διδασκαλία. Σημασία έχει επίσης να γνωρίζουμε ότι δεν ήταν υποχρεωμένοι να συμφωνήσουν με τη διδάσκουσα, ούτε στις εξετάσεις. Γιατί τα δημοσιεύω; Γιατί είμαι χαρούμενη, υπερήφανη και θέλω να το μοιραστώ μαζί σας. Γιατί βαρέθηκα να διαβάζω "μαργαριτάρια" μαθητών, να μιλάνε όλοι για αγράμματη, ανιστόρητη γενιά, κι από την άλλη, να δημοσιεύουν τα φροντιστήρια τις έτοιμες απαντήσεις και τις σελίδες του βιβλίου στις πανελλήνιες. Και για να πάρουμε λίγο αέρα αισιοδοξίας όλοι, διδάσκοντες και μη.
"Πιστεύω πως η επιτυχία της Συνθήκης των Σεβρών συνεπήρε το Βενιζέλο, ο οποίος θέλησε να επεκτείνει τα εδαφικά κέρδη της Ελλάδας στη Μ. Ασία. Έτσι, προχώρησε σε βάθος πολύ μεγαλύτερο από αυτό που όριζε η Συνθήκη, γεγονός που εξόργισε τον τουρκικό λαό. Έπειτα, ο Βενιζέλος έκανε εκλογές που πίστευε ότι θα κέρδιζε. Ο λαός όμως ήταν εξουθενωμένος από τους πολέμους. Οι βασιλικοί υποσχέθηκαν τερματισμό του πολέμου και ο Βενιζέλος έχασε τις εκλογές. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος επέστρεψε, όμως δεν τήρησε τις προεκλογικές υποσχέσεις. Συνέχισε τον πόλεμο, γεγονός που εξουθένωσε τον ελληνικό στρατό, που ήταν πλέον ευάλωτος. Παράλληλα η Ρωσία, δυσαρεστημένη από τη στάση που κράτησε η Ελλάδα κατά την Οκτωβριανή επανάσταση, έκανε συμφωνία με τον Κεμάλ. Οι Δυνάμεις άρχισαν να έχουν αμφιβολίες. Με πρόφαση την επιστροφή του βασιλιά, εγκατέλειψαν τους Έλληνες. Η μόνη σύμμαχος ήταν πλέον η Αγγλία και αυτή σε διπλωματικό επίπεδο." Στέφανος Π.
" Κύριος φταίχτης της Μικρασιατικής Καταστροφής θα μπορούσε να είναι ο ελληνικός λαός που ψήφισε το φιλοβασιλικό κόμμα και όχι αυτό των φιλελευθέρων. Αυτός όμως το μόνο που ήθελε ήταν να σταματήσουν οι πόλεμοι που ταλαιπωρούσαν για χρόνια την Ελλάδα και έτσι ψήφισαν αυτούς που θα τους ικανοποιούσαν. Δεν θα μπορούσαν να ξέρουν τι θα συνέβαινε στο μέλλον. Κάποιος άλλος σημαντικός παράγοντας θα μπορούσε να είναι οι Μεγάλες Δυνάμεις. Σίγουρα, αν αυτές ήθελαν, θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί η Καταστροφή. Καθεμία από αυτές όμως κοίταζε πάντα τα συμφέροντά της και όλοι το ήξεραν αυτό. Έτσι, πιστεύω ότι όποιος ήταν στην εξουσία, θα έπρεπε να καταλάβει τι συνέβαινε και να πράξει ανάλογα, φέρνοντας τις Μεγάλες Δυνάμεις πάλι με το μέρος της Ελλάδας..." Αθανασία Ν
"Κατά τη γνώμη μου, οι Έλληνες πολιτικοί δεν χειρίστηκαν το θέμα σωστά. Έπρεπε να φερθούν πολύ πιο διπλωματικά... Η αλαζονεία τους για μεγαλύτερη έκταση επιρροής και εξουσία τους έκανε να πράξουν λανθασμένα, ξεχειλίζοντας έτσι το ποτήρι μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, προκαλώντας ουσιαστικά για αντίποινα και εκδίκηση..." Μαρινίκη Σ.
"Η Ελλάδα οδηγήθηκε στη Μικρασιατική Καταστροφή εξαιτίας:...iii) της αντικατάστασης των έμπειρων και αγαπητών στους στρατιώτες βενιζελικών αξιωματικών από άλλους φιλοβασιλικούς, οι οποίοι όχι μόνο δεν ήξεραν πώς να διοικούν από την πρώτη γραμμή, αλλά και δεν ενέπνεαν ψυχικά τους στρατιώτες, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη πτώση του ηθικού των ελλήνων στρατιωτών..." Απόστολος Κ (αυτά δεν αναφέρονταν καν στο σχολικό εγχειρίδιο)
Η δεύτερη ερώτηση κρίσεως αναφέρονταν στην πολιτική του Καποδίστρια και σε πιθανά λάθη ή παραλείψεις της, που ,κατά τη γνώμη τους, συνετέλεσαν στη δολοφονία του. Πάλι όχι "διδαγμένη"
" Προσωπικά, πιστεύω ότι η πολιτική του Καποδίστρια δεν είχε λάθη. Ήταν σωστή, δίκαιη και δεν έκανε διακρίσεις. Αυτό που πιστεύω ότι συνετέλεσε στη δολοφονία του ήταν το τελευταίο, δεν έκανε διακρίσεις, δηλαδή οι προεστοί, οι Φαναριώτες, που πριν είχαν προνόμια, τώρα με την πολιτική του Καποδίστρια, τα έχασαν και αυτό τους εξόργισε..." Χρύσα Μπ.
" Θεωρώ ότι το πρώτο ίσως και μεγαλύτερο λάθος του Καποδίστρια, ήταν το να συγκεντρώσει όλες τις εξουσίες στα χέρια του. Αυτό, ανεξάρτητα από τη μεγάλη του προσφορά στην Ελλάδα, έστρεψε πολλούς εναντίον του. Αυτό ήταν φυσιολογικό, αφού ουσιαστικά, αρκετά από αυτά για τα οποία πάλευαν οι Έλληνες επί χρόνια, καταργήθηκαν, μόλις πήρε την εξουσία ο Καποδίστριας..." Αθανασία Ν
" Καταρχάς, πιστεύω πως δεν έπρεπε να χάσει ο Καποδίστριας τη συμπαράσταση των αγωνιστών του '21. Η ανατίναξη στον Πόρο των δύο μεγαλύτερων πλοίων του ελληνικού στόλου από τον Μιαούλη, ο οποίος ήταν αρχικά στο πλευρό του κυβερνήτη, έδειξε την απέχθεια των αγωνιστών για το σύστημα..." Στέφανος Π
Θα μπορούσα να συνεχίσω για ώρα να παραθέτω ενδιαφέρουσες απόψεις, σε σωστά ελληνικά, με γνώση και φρεσκάδα νεανική, χωρίς φόβο και συμμόρφωση στις "επικρατούσες" θέσεις ιστορικών και μη. Δεν χρειάζεται να σας κουράσω. Θέλω μόνο να συνοφρυώνεστε λίγο, όταν ακούτε εύκολη ισοπεδωτική κριτική για τους σημερινούς νέους. Απλώς, να συνοφρυώνεστε.
26 comments:
Φρέσκια ματιά, φρέσκιες ιδέες πάνω σε θέματα που τα παιδιά έμαθαν να θεωρούν εξ' ορισμού ανιαρά."εγώ κυρία την ιστορία την σιχαίνομαι,δε μ΄αρέσει". Αφού το ανέτρεψες είσαι και συ teenager. Σε ζηλεύω μπράβο!!!!!!!(ελπίζω αυτή η γενιά να μη χρειαστεί ούτε να αυτομαστιγωθεί ούτε να αυτοχαστουκιστεί).
Πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις.
Συγχαρητήρια για την ανάρτηση. Γιατί και στις περιπτώσεις που κάποιο παιδί είναι ανιστόρητο, οι δεκάδες δάσκαλοι και καθηγητές που είναι στην πραγματικότητα υπεύθυνοι δεν θεωρούνται υπεύθυνοι.
Να πω ακόμη ότι υπάρχει σύγχηση μεταξύ παπαγαλίας ή άχρηστων γνώσεων και μόρφωσης. Μια γιαγιά θεώρησε ότι οι καθηγητές μου δεν κατάφεραν να με μορφώσουν, αφού δεν ήξερα τα 12 παιδιά του Ιακώβ!
Πράγματι, πολλά από αυτά τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το μάθημα, ενώ στην αρχή, όταν πρωτομπήκα στην τάξη, δεν μου δήλωσε κανένας ότι του άρεσε η ιστορία. Αυτό, βραχονησίδα μου, ήταν από τα συν, όμως έχω μια αίσθηση ότι αυτά τα παιδιά έτρεξαν πολύ πιο μπροστά και το σχολείο δεν είχε τα μέσα να τα συνδράμει στις αναζητήσεις τους. Ένιωσα ειλικρινά ότι είναι παιδιά του 21ου αιώνα και το σχολείο μετά βίας μπορεί να σταθεί στο 19ο. Δούλεψαν με δικά τους μέσα, έκαναν ερευνητικές εργασίες υπέροχες και δεν είχαν έναν τρόπο να τις παρουσιάσουν στο σχολείο! Τα λάπτοπ τους κουβάλαγαν!
Aurora μου, το πιο πολύπαθο μάθημα από την παπαγαλία είναι η ιστορία. Έγινε μια έρευνα με βιντεοσκόπηση διδασκαλιών στην Τρίτη Γυμνασίου και οι καθηγητές διόρθωναν κάθε λέξη που έλεγε το παιδί διαφορετικά από το βιβλίο.
Ακόμα κι αυτές οι έρμες οι "ερωτήσεις κρίσεως" έχουν τις απαντήσεις αυτούσιες στο βιβλίο ή είναι οι διδαγμένες ερωτήσεις του μαθήματος, που προετοιμάζονται από τα λυσάρια. Δίνεται μάχη για να μπουν ερωτήσεις που πράγματι ζητάνε κριτική σκέψη από τα παιδιά. Εμείς ως κλάδος έχουμε μια δυσανεξία σε ό,τι ξεφεύγει από τα "έτοιμα" και προετοιμασμένα. Δες τι γίνεται ακόμα και στην έκθεση, όπως το περιέγραψε ο θερσίτης στα θρανία.
...σε μεγάλο βαθμό φταίει και η ανάθεση διδασκαλίας της ιστορίας από άλλες ειδικότητες... μπορεί να έχει διδαχτεί ένας καθηγητής γαλλικής ιστορία σχετική με το αντικείμενο σπουδών του, αυτό όμως δεν τον κάνει ικανό να τη διδάξει. Όταν ο καθηγητής δεν κατέχει και δεν αγαπά το αντικείμενό του μπορεί να το αγαπήσουν τα παιδιά; συμφωνώ με όσα γράφεις και σας συγχαίρω για τη δουλειά σας, εσένα και τους μαθητές σου : )
α...ξέχασα! να αλλάξεις τον τίτλο της δημοσίευσης σε "διαμάντια" αντί για "μαργαριτάρια"...και μια ερώτηση: το blog το διαβάζουν οι μαθητές σου; γνωρίζουν για την ύπαρξή του;
μπράβο και πάλι!
Τρίτη Γυμνασίου τα παιδιά;! Πολύ ενδιαφέρουσες οι απόψεις τους.
Πάντως αν θες τη γνώμη μου επί ενός γραπτού, θα έλεγα ότι η Αθανασία και γενικότερα όλοι μας (γιατί συνήθως οι μεγαλύτεροι κάνουν το λάθος) πρέπει να μάθουν ότι ο λαός δεν μπορεί να κάνει λάθος ποτέ. Μπορεί εγώ, εσύ, η Αθανασία να διαφωνούμε με την κρίση της πλειοψηφίας, αλλά το "λάθος του λαού" σημαίνει ότι η πλειοψηφία είναι χαμηλού νοητικού επιπέδου και χιεραγωγήσιμη. Ενας τέτοιος λαό θα εξέλειπε σύντομα. Γι αυτό και θυμώνω με κάποιους που λένε "ο λαός είναι χαζός που ψήφισε Καραμανλή/Παπανδρέου κτλ".
Ιστορικά μπορεί να κρίνουμε μία απόφαση, αλλά στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, για να το ψήφισε ο λαός, κάτι παρπάνω θα ήξερε από τους ιστορικούς του μέλλοντος.
Ιστορικά πάντως τα πράγματα ΙΣΩΣ να ήταν διαφορετικά με τον Βενιζέλο.
Μεγάλη συζήτηση. Δεν θεωρώ την κρίση μου καλύτερη από αυτήν της πλειοψηφίας ενός λαού, ούτε και δέχομαι να την υποβιβάζουν όταν ανήκω στην πλεοψηφία. Βέβαια αυτό είναι προσωπική άποψη.
Πολύ καλό το ποστ σου. Είχα την τύχη να διαβάζω καθημερινά εκθέσεις παιδιών και μου έλειψε! ;)
Καλό βράδυ Γυριστρούλα!
Ενσταση πρώτη.Κυρία αφηγήτρια μην είστε αφοριστική η υπευθυνότητα και το μεράκι δεν διδάσκονται ευτυχώς σε κανένα πανεπιστήμιο΄.Ουτε η κατοχή της γνώσης
Ένσταση δεύτερη. Ο γερμανικός λαός με εκλογές έβγαλε τον Χίτλερ και παρ'όλα αυτά συνεχίζει να υπάρχει.
Γιώργο μου, ο γερμανικός λαός εξέλεξε τον Χίτλερ και πιστεύω πως την συγκεκριμένη χρονική περίοδο κάποιο λόγο θα είχαν για να τον ψηφίσουν και να τον ακολουθήσουν. Δεν μπορεί ξαφνικά να έγιναν 30 εκατ ηλίθιοι.
Οι ίδιοι είναι που έχτισαν τη χώρα τους σε ελάχιστα χρόνια και σήμερα 70 χρόνια μετά έχουν την 2η καλυτερη οικονομία στην ΕΕ.
Το ότι η απόφαση ήταν λανθασμένη φάνηκε πολλά χρόνια αργότερα και έπαιξαν ρόλο πολλοί παράγοντες. Τα γεγονότα τόσο στην πολιτική όσο και στην ιστορία πιστεύω ότι πρέπει να τα κρίνουμε από το timing που έγιναν.
Καλό βράδυ!
Γιώργο να διευκρινίσω και ίσως να μη σου φανεί τόσο αφοριστικό αυτό που έγραψα. Οι συνάδελφοι που αναλαμβάνουν την ιστορία σε δεύτερη ανάθεση (κυρίως θεολόγοι και γαλλικής) το κάνουν μετά από πίεση. Συνήθως είναι νεοδιόριστοι ή αναπληρωτές/ωρομίσθιοι και υποχρεώνονται να διδάξουν το μάθημα. Άρα δεν μιλάμε για μεράκι...αλλά για το γνωστό "χώνουμε τον νέο". Αυτό ισχύει στις περισσότερες περιπτώσεις. Συμφωνώ ότι η υπευθυνότητα και το μεράκι δεν διδάσκονται...η γνώση όμως; πχ μπορώ να διδάξω χημεία που δεν την έχω διδαχθεί, ακόμη κι αν έχω όλο το μεράκι και την υπευθυνότητα του κόσμου; Σε αυτό αναφέρομαι. Πάντως δε θυμώνω με αυτούς που αναλαμβάνουν το συγκεκριμένο μάθημα ακόμη κι αν κάνουν λάθη... θυμώνω με αυτούς που το υποβιβάζουν θεωρώντας ότι ο φιλόλογος θα κάνει αρχαία και έκθεση και όχι ιστορία... (ελπίζω να μην έκανα κατάχρηση της φιλοξενίας : )
αφηγήτρια, έχεις δίκιο, η ιστορία είναι το ρετάλι, το δίνουμε σε όποιον περισσεύει, αφού πάρουμε τα...πρωτεύοντα, αρχαία, νέα. Κούνια που μας κούναγε! Σίγουρα, είναι πολλοί που δεν την αγαπάνε κι όχι οι...συνήθεις ύποπτοι, ξενόγλωσσοι και θεολόγοι. Άσε που με μερικούς από αυτούς το μάθημα έχει καλύτερη τύχη, από ό,τι με μερικούς φιλόλογους που το βλέπουν ως φτωχό συγγενή.
Μην ξεχνάς ότι οι πρώτοι...ερασιτέχνες είμαστε εμείς, που διδάσκουμε τόσες διαφορετικές επιστήμες, για τις οποίες ούτε οι σπουδές μας μας καλύπτουν, ούτε είναι ανθρωπίνως δυνατό να τις παρακολουθήσουμε επαρκώς στην πορεία. Εμείς όμως όλα τα σφάζουμε, όλα τα μαχαιρώνουμε...
Οι μαθητές μου ξέρουν ότι έχω μπλογκ, το έχω αναφέρει και μάλιστα τους είπα ότι μου δίνουν υλικό προς δημοσίευση, αλλά δεν ξέρουν ποιο είναι, εκτός από την Κατερίνα Σ, που της ζήτησα την άδεια να δημοσιεύσω τη μαρτυρία της για το μικρασιατικό.
Ίσως όμως πρέπει να τους πω γι' αυτό το δημοσίευμα, τώρα φεύγουν, δεν θα το πάρουν επάνω τους. Χαχαχαχα!
Μη νομίζεις όμως ότι τα παιδιά έχουν όρεξη να διαβάζουν τις απόψεις των καθηγητών τους στον ελεύθερο χρόνο τους ή στο σερφάρισμά τους κι αυτό υγιέστατο μου φαίνεται.
αφηγήτρια πάλι,
ξέχασα να σου πω ευχαριστώ πολύ
(Άμα μας πιάσει το φιλολογικό μας...)
ndn μου,
Μου αρέσει που τα πιτσιρίκια μου σε προκάλεσαν να απαντήσεις ιστορικά και πολιτικά. Θα τρελαίνονταν να σε αντικρούσουν. Βλέπεις ότι η Αθανασία το αναιρεί αμέσως αυτό που λέει για το λαό, γιατί καταλαβαίνει ακριβώς αυτό, ότι είχαν τα δίκια τους οι άνθρωποι. Αυτό άλλωστε το είχε πει κι ο ίδιος ο Βενιζέλος, κάνοντας την αυτοκριτική του.
Τώρα αν μπορούμε να πούμε ότι ένας λαός φταίει, θα έλεγα ότι το να αποδίδουμε συλλογική ευθύνη, χωρίς επιμερισμό, είναι αφορισμός ή μάλλον οξύμωρο, αφού η ευθύνη συνδέεται με την ατομική συνείδηση. Αν όμως μέσα στο λαό διακρίνουμε μεμονωμένες συνειδήσεις ναι, μπορούμε να καταλογίσουμε ευθύνη, αλλιώς κάθε φορά που είμαστε πίσω από ένα παραβάν, θα ήμασταν υπέροχα ανεύθυνοι και αθώοι του αίματος.
Καλή σου μέρα εκεί στους ξένους ουρανούς!
giorgo,
Μου αρέσει που ανοίγεις θέματα, το κάνεις πολύ καλά αυτό!
Η δουλειά μας δεν είναι να δίδουμε γνώσεις αλλά να οδηγούμε τα παιδιά στο δρόμο για τη γνώση.
Στη σκέψη και στην αναζήτηση αναζήτηση
Ο άνθρωπος αγαπά να μαθαίνει. Είναι περίεργο πλάσμα θέλει να ανακαλύπτει
Αυτό που κάνουμε στα σχολειά εν πολλοίς είναι αυτή τη φυσική ροπή του ανθρώπου να την ισοπεδώνουμε με κονσερβαρισμένες γνώσεις
Χαίρομαι Γυριστρούλα για σένα και για τα παιδιά σου
Τ α οδήγησες όμορφα στη σκέψη και στον προβληματισμό
Να σαι να στε όλοι καλά
Φίλα ndn πράγματι 30 εκατομύρια άνθρωποι δεν είναι πιθανό να έγιναν ξαφνικά ηλίθιοι να κάνουν όμως μια ηλίθια επιλογή πέφτοντας στην παγίδα ένος φτηνού εθνικισμού-λαϊκισμού δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε δυστυχώς η τελευταία φορά που έγινε, η τέχνη του να χαϊδεύεις τα αυτιά του λαού είναι πολύ παλιά, το να του λες ευχάριστα πράγματα και να τροφοδοτείς τον ρατσισμό του, την ξενοφοβία του και να του ορίζεις αποδιοπομπαίους τράγους δεν είναι δύσκολη, όλοι αυτοί οι βουλευτές του Λάος νομίζω πως επιβεβαιώνουν όσα λέω.
Αφηγήτρια μου είμαι φανατικός εραστής της προσωπικής ευθύνης και αντίπολος σε κάθε τι ¨συντεχνιακό" επομένως αν αφήσουμε έξω τις "τεχνικές εισαγωγής στα πανεπιστήμια" γιατί περί τεχνικών πρόκειται, τότε μένει η ουσιαστική παιδεία και εκεί τα πτυχία και τα "αυξημένα προσόντα" δεν αρκούν, γιαυτό λέω για μεράκι και για κατοχή γνώσης (όχι σκέτη γνώση).
...οι κονσερβες παπαγαλου (παπαγαλιας) ειναι οι μονες ακινδυνες για το συστημα και υποστηριζουν την διαιωνιση του.
Η ημερομηνια ληξεως των κονσερβων εξαρταται απο το μερακι, την κατοχη βαθιας γνωσης, τολμης, φιλοσοφικης διαθεσης-εμβάθυνσης και μεταδοτικοτητας των καθηγητων προς τους μαθητες τους...
Γράφε τα, φιλενάδα, γιατί σε λίγο θα πάψουμε να το πιστεύουμε και εμείς οι ίδιοι.
Συμφωνώ απολύτως, μέριλ. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να γίνουν απεχθή και βαρετά τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα. Τους στερούμε τη χαρά της γνώσης, της ανακάλυψης, της δημιουργίας. Αναρωτιέμαι γιατί. Μήπως μας λείπει κι εμάς αυτή η χαρά; Μήπως δεν τη γευθήκαμε ποτέ;
Συμφωνώ, giorgo, οι λαοί έχουν ευθύνες και το να τους θεωρούμε πάντα υπό προστασία είναι ολέθριο, αλλά ξέρουν πολύ καλά οι δημαγωγοί και οι εκμαυλιστές να εκμεταλλεύονται ό,τι πιο ποταπό έχουμε όλοι, ξενοφοβία, ρατσισμό, κανιβαλισμό. Αν δεν γίνουμε λαός από όχλος και μάζα, πάντα θα καραδοκούν οι διάφοροι ΛΑΟΣ να μας γαργαλήσουν τα πιο σκοτεινά μας απωθημένα. Αυτό όπως λέει κι ο θερσίτης είναι και δική μας δουλειά να το αποτρέψουμε. Εγώ βάζω το και, για να μην με πονέσει το στομάχι μου, όπως τον θερσίτη.
Για το δεύτερο σχόλιό σου, ναι, δεν αρκούν τα πτυχία και οι ειδικότητες, αλλά καλό είναι να υπάρχουν, να μην είμαστε όλοι ειδικοί στα πάντα, να ασχολούμαστε με κάτι που το έχουμε σπουδάσει, που το παρακολουθούμε στενά κι όχι αυτή τη γνωστή νεοελληνική πατέντα του πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης.
vagnes, δυστυχώς, πολλοί από μας είμαστε αγαπημένα παιδιά της παπαγαλίας πώς να μην τη διδάσκουμε;
Πιστεύω ότι η χειρότερη τιμωρία μας είναι τα βαθιά χασμουρητά των μαθητών και η προϊούσα αδιαφορία τους για ό,τι τους διδάσκουμε. Και πίστεψέ με, είναι πια "χωριό που φαίνεται".
θερσίτη, καλέ μου,
εμείς δεν θα πάψουμε ποτέ...
γυριστρούλα, γράφεις:
"Έγινε μια έρευνα με βιντεοσκόπηση διδασκαλιών στην Τρίτη Γυμνασίου και οι καθηγητές διόρθωναν κάθε λέξη που έλεγε το παιδί διαφορετικά από το βιβλίο."
Πού δημοσιεύτηκε αυτή η έρευνα;
Την είχα ακούσει σε ένα εκπαιδευτικό συνέδριο, πάνε αρκετά χρόνια τώρα, από σύμβουλο. Μου είχε κάνει τότε εντύπωση, αλλά δεν θυμάμαι περισσότερα, τώρα όμως που ρωτάς θα το ψάξω λίγο.
Συγχαρητήρια
γιατί κατορθώσατε, εσύ και τα παιδιά, κάτι που δεν θέλουν (ευνόητο το υποκείμενο) και μάλιστα σε ένα γνωστικό αντικείμενο όπως η Ιστορία όπου η ιδεολογική χειραγώγηση είναι βασικός στόχος στο κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα.
Καλό καλοκαίρι!
as eon, καλώς όρισες! Έχω διαβάσει κι άλλες φορές ενδιαφέροντα σχόλια δικά σου και είσαι ο μόνος που με προβλημάτισε κάποτε στο θέμα των γκρίκλις, που μέχρι τότε μου προκαλούσαν μόνο αφόρητη απέχθεια. Τώρα, αν και με απωθούν, ομολογώ ότι προσπαθώ να δω και την άλλη πλευρά, λίγο πιο αμερόληπτα. Λίγο...
Την ιστορία, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, τη γλώσσα, τα έχουμε κάνει τόσο απωθητικά για τα παιδιά κι αυτό για μένα είναι το μεγαλύτερο έγκλημα κατά της παιδείας, χωρίς υπερβολή. Δεν ξέρω αν είναι προϊόν συνωμοσίας ή απλή ανικανότητα. Εύχομαι το πρώτο...
Γυριστρούλα, αν και με καθυστέρηση και μέσα στο καλοκαίρι, μου έφτιαξες το κέφι με τα "μαργαριτάρια" των μαθητών/τριών σου, από τα πιο αισιόδοξα κείμενα που διάβασα τελευταία. Το μεράκι το δικό σου φαίνεται να πέρασε στις απαντήσεις των παιδιών.
Post a Comment