Monday, June 4, 2012

Νεοελληνική γλώσσα Α΄ Λυκείου-φύλλα εργασίας-νέο σύστημα



Στις μηχανές αναζήτησης μερικές από τις  πιο συνηθισμένες λέξεις -κλειδιά που οδήγησαν στον Ανεμόμυλο ήταν "Γλώσσα Α΄λυκείου". Πολλοί συνάδελφοι ψάχνουν για υλικό στο χάος του νέου αναλυτικού προγράμματος. Γι' αυτούς τα παρακάτω φύλλα εργασίας:
ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ
ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
1. Προβολή 2 βίντεο: Απόσπασμα ελληνικής κωμωδίας με θέμα «ξένες γλώσσες» και ομιλία νεαρής σε διεθνές φόρουμ για το περιβάλλον,  στα αγγλικά.
2. Ομιλίες-συζήτηση με καθηγητές ξένων γλωσσών  στα αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά για τη χρησιμότητα εκμάθησης των αντιστοίχων γλωσσών.
ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ: σελ. 77-80, 82-83 σχολικού βιβλίου
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
1. Για ποιους λόγους πρέπει να μαθαίνουν γενικά οι άνθρωποι ξένες γλώσσες;
2. Ποιοι λόγοι κάνουν πιο επιτακτική αυτή την ανάγκη α) για το σύγχρονο άνθρωπο και β) για μας τους Έλληνες;
3. Τι εννοούμε συνήθως λέγοντας πως ξέρουμε καλά μια ξένη γλώσσα;
4. Με ποια κριτήρια καθορίζεται συνήθως ο βαθμός γλωσσομάθειας, τον οποίο κατακτούμε σε μια ξένη γλώσσα;
5.Ποια προβλήματα μπορεί να δημιουργηθούν στα σχολεία από τη διάκριση σε επίπεδα διδασκαλίας μιας ξένης γλώσσας;
6. Ποιες είναι οι θετικές συνέπειες της επιπεδοποίησης στη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ
1. Να βρείτε τους τρόπους σύνδεσης των παραγράφων του Α΄κειμένου
2. Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της 2ης παραγράφου
3. Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της 3ης παραγράφου
4. Ποια ρηματικά πρόσωπα κυριαρχούν στο κείμενο και γιατί;
5. Ποιος ο λειτουργικός ρόλος της προμετωπίδας του κειμένου; (μότο)
6. Σε τι διαφέρει το ύφος των δυο τελευταίων παραγράφων του Β΄κειμένου και πού οφείλεται αυτό;
7. Ποιο είναι το επιχείρημα της ΟΛΜΕ εναντίον της επιπεδοποίησης στα μαθήματα ξένων γλωσσών; Πώς το αξιολογείτε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΕΙΔΟΣ
1. Τι είδους κείμενα είναι αυτά και πώς τα αναγνωρίσατε;
2. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του καθενός;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
1. Τι μαθαίνουμε για τη ζωή, τα ενδιαφέροντα και τις απόψεις του πρώτου συγγραφέα;
2. Μπορούμε να διακρίνουμε τη θέση της δημοσιογράφου στο δεύτερο κείμενο;
3. Με ποιο τρόπο προσπαθεί να διασφαλίσει την αντικειμενικότητα η δημοσιογράφος ;
4. Τι επιδιώκει ο συγγραφέας του πρώτου κειμένου; Το πετυχαίνει;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ
1. Να μεταφέρετε περιληπτικά το περιεχόμενο του πρώτου κειμένου στο διαφημιστικό φυλλάδιο ενός φροντιστηρίου ξένων γλωσσών
2. Να αποδώσετε με συντομία το περιεχόμενο του δεύτερου κειμένου σε ραδιοφωνική εκπομπή σας.
3. Να γράψετε ένα άρθρο -απάντηση στο δεύτερο κείμενο υπερασπίζοντας την άποψη με την οποία συμφωνείτε και ανασκευάζοντας τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς.
4. Είστε ικανοποιημένοι από τον τρόπο που διδάσκονται οι ξένες γλώσσες στα δημόσια σχολεία; Τι θα θέλατε να αλλάξει και πώς;
5. Να φέρετε ένα ξένο τραγούδι που σας αρέσει να ακουστεί στην τάξη και να δώσετε τη δική σας μετάφραση των στίχων του στους συμμαθητές σας.
6. Να φέρετε σε βίντεο μια συνέντευξη του αγαπημένου σας ξένου ινδάλματος και να τη μεταφράσετε απευθείας για τους συμμαθητές σας.
7. Να επιδιώξετε μια συνομιλία με κάποιον ξενόγλωσσο φίλο σας μέσω SKYPE την ώρα του μαθήματος.
8. Να υποδυθείτε τον εκπρόσωπο της ΟΛΜΕ ή της ΕΛΜΕ σε μια ομιλία σας κατά των επιπέδων στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών
9. Να γράψετε έναν φανταστικό διάλογο μαθητών που διαφωνούν μεταξύ τους για το αν πρέπει να υπάρχουν επίπεδα στη διδασκαλία ξένων γλωσσών.
10. Να φέρετε ένα ξενόγλωσσο περιοδικό στην τάξη και να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενό του.

 


 
ΕΦΗΒΕΙΑ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Η Αλφαβήτα της εφηβείας. (Β βαρεμάρα, Γ γονείς, Δ δίαιτα) http://www.youtube.com/watch?v=WTqETiU1_jI&feature=related
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Ποια είναι τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά της εφηβείας; Τι θα βάζατε πχ στο γράμμα Ε κλπ;
ΚΕΙΜΕΝΑ:Α) ΣΕΛ 123-125 Β) 127 του σχολικού βιβλίου
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
1 Στο Α κείμενο η εφηβεία παρομοιάζεται με γέννηση και ο έφηβος με αστακό. Γιατί;
2 Ποιος παρομοιάζεται με μουγγρί και γιατί;
3 Ποιος ο ρόλος των γονιών και ποιος της παρέας για τον έφηβο, σύμφωνα με το Α κείμενο;
4 Πώς βλέπουν τον εαυτό τους και πώς τους ενήλικες οι έφηβοι του Β κειμένου;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ
1 Να βρείτε στο Α κείμενο από μία παράγραφο που αναπτύσσεται: α) με ορισμό, β) με αιτιολόγηση, γ)με παράδειγμα και δ) με αναλογία.
2 Ποια η σημασία της λέξης «βγαίνω» σύμφωνα με το Α κείμενο και ποιες άλλες μεταφορικές σημασίες της λέξης μπορείτε να βρείτε;
3 Ποιο ρηματικό πρόσωπο κυριαρχεί στο κείμενο Α και γιατί;
4. Να βρείτε στο κείμενο Β στοιχεία  προφορικού λόγου (σελ.98-99 βιβλίου)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
1 Ποια η στάση του συγγραφέα του Α κειμένου απέναντι στους εφήβους;
2 Σας φαίνεται ειλικρινής;
3. Νομίζετε ότι γνωρίζει καλά τα θέματα της εφηβείας;
4 Ποια η γνώμη σας για τον καθένα από τους εφήβους του Β κειμένου; Ποιος σας φαίνεται πιο κοντινός και γιατί;
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ  ΕΙΔΟΣ
1 Το Α κείμενο είναι απόσπασμα από ένα βιβλίο ψυχολογίας. Είναι ένα επιστημονικό βιβλίο κατά τη γνώμη σας ή απευθύνεται στο ευρύ κοινό; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
2. Ποια στοιχεία του Β κειμένου μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για συνέντευξη;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ
1 Να γράψετε και τη δική σας μαρτυρία ως συνέχεια του κειμένου Β
2 Να γράψετε ένα ιμέιλ σε έναν από τους εφήβους του Β κειμένου για να εκφράσετε την άποψή σας για τα λεγόμενά του
3 Να βρείτε κι εσείς μια παρομοίωση για την εφηβεία, όπως στο κείμενο Α και να την αναπτύξετε με αναλογία
4. Γράψτε κι εσείς ένα θεατρικό κείμενο για ένα γράμμα του αλφαβήτου που να συνδέεται με την εφηβεία
5  Το παρακάτω σημείωμα είναι μια παρουσίαση του βιβλίου από το οποίο είναι ανθολογημένο το κείμενο Α
Περιγραφή
Το βιβλίο αυτό δίνει ιδέες που σαν βγάζουν από δύσκολες καταστάσεις, μιλά για πράγματα της καθημερινής ζωής που πολύ συχνά αποσιωπούνται ή έχουν δυσάρεστες συνέπειες: για τη φιλία, την αγάπη, τη σεξουαλικότητα, για τη βία, τα ναρκωτικά, την ντροπή, για τους γονείς και τους ενήλικους. Επισημαίνει τις παγίδες και δίνει δυνάμεις που βοηθούν να κάνετε επιλογές, να αναλάβετε κινδύνους που οδηγούν στην υπευθυνότητα και την αυτονομία. Επίσης βοηθά τους γονείς ν' αποκοπούν από τα παιδιά τους με λιγότερο πόνο και περισσότερο σεβασμό.
Νομίζετε ότι καταφέρνει να προκαλέσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη;
6 Πώς θα διαφημίζατε εσείς αυτό το βιβλίο: α) για ένα νεανικό περιοδικό και β) για την τηλεόραση;
7 Νομίζετε ότι το σχολείο είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εφηβικής ηλικίας; Τι προτάσεις θα διατυπώνατε προς αυτή την κατεύθυνση, για να συμπεριληφθούν σε ένα Νόμο Πλαίσιο για το Νέο Λύκειο ;
8 Αν μπορούσατε να συμβουλεύσετε τους γονείς εφήβων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στις σχέσεις τους με τα παιδιά τους, τι θα τους λέγατε; (Προσχεδιασμένη ομιλία σε σχολή γονέων)


 

 
AΦΗΓΗΣΗ
ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
1. Λαζόπουλος ανέκδοτο http://www.youtube.com/watch?v=FCNGQUPccOM&feature=related
2 Μια αφήγηση θρησκευτική http://www.youtube.com/watch?v=OsBVQDpuxZ0
3 ιστορική μαρτυρία Κορθιανού 
4. επεισόδια στην Αθήνα
1.Τι είδους προφορικές αφηγήσεις χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας;
2.Αφηγηθείτε: α) ένα ανέκδοτο β) ένα αστείο περιστατικό από μια εκδρομή ή από την τάξη
γ) ένα λυπηρό γεγονός που σας συνέβη πρόσφατα
3.Δραματοποιήστε ένα επεισόδιο από τη σχολική ζωή που να περιλαμβάνει διαφορετικής σκοπιάς αφηγήσεις: πχ  μια αξιόποινη πράξη μαθητή όπως την αφηγείται ο ίδιος, οι συμμαθητές του, το 15μελές, οι καθηγητές.
ΚΕΙΜΕΝΑ
Α :ΣΕΛ. 230 σχολ. Βιβλίου και Β:232-33
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
Για το κείμενο Α
1 Ποιο γεγονός  συνέβη σ’ αυτό το Γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης την πρωταπριλιά;
2 Ποια πρόσωπα εμπλέκονται σ’ αυτό και πώς το αντιμετώπισαν;
Για το κείμενο Β
1 Πού οφείλεται η καταναλωτική υστερία των Αθηναίων ;
2. Γιατί δεν αγοράζουν λαχανικά και φρούτα;
3. Πώς δικαιολογείται ο τίτλος της είδησης από το περιεχόμενο της αφήγησης;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ  ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ
1.  Σε ποιους χρόνους κυρίως βρίσκονται τα ρήματα του Α κειμένου και γιατί;
2. α) Οι παρακάτω λέξεις/φράσεις να αντικατασταθούν από άλλες λιγότερο επίσημες και καταλληλότερες για προφορικό καθημερινό λόγο:
Κατευθύνθηκα, ομαδική αποχή, προσποιητή απορία, συγκαλέσετε συνεδρίαση του συλλόγου, να επιληφθεί του θέματος
3. Να μεταγράψετε το κείμενο των μαθητών σε επισημότερο ύφος.
4. Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της αφήγησης στο Β κείμενο και να τα παρουσιάσετε σε ένα σχεδιάγραμμα
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΕΙΔΟΣ
1. Τι είδους κείμενο είναι το Α και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του, στη δομή και στο ύφος.
2. Ποια είναι τα γνωρίσματα του δημοσιογραφικού κειμένου Β
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
1. Να παρουσιάσετε το γεγονός του Α΄κειμένου ως είδηση, γράφοντας ένα κείμενο όπως το Β’
2. Να βρείτε τον τύπο που έπεσε πάνω στην τζαμαρία και να καταγράψετε τη μαρτυρία του σε συνέντευξη
3.  Να υπερασπίσετε σε ομιλία σας προς το Σύλλογο καθηγητών τους συμμαθητές σας  του Α κειμένου
4. Να  γράψετε μια ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας για την συμπεριφορά των καταναλωτών του Β΄κειμένου
5. Να αφηγηθείτε  γραπτά ένα περιστατικό της σχολικής σας ζωής για να δημοσιευθεί στη σχολική εφημερίδα.
6. Να αφηγηθείτε ένα αθλητικό γεγονός του σχολείου.
7. Γράψτε ένα μικρό διήγημα( αστυνομικό, κοινωνικό, επιστημονικής φαντασίας, ηθογραφικό κλπ).
8. Ζητήστε από κάποιο συγγενικό  ή φιλικό σας πρόσωπο να σας  αφηγηθεί μια ενδιαφέρουσα ιστορία και καταγράψτε την αυτούσια.

 


 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ- ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Προβολή βίντεο: α) διαφήμιση-ιπποπόταμος, β) παλιές κωμωδίες Χατζηχρήστος μπακαλόγατος- Κωνσταντίνου προφιτερόλ  γ) αγγελία: πωλείται ξενοδοχείο, δ) Μαλβίνα- σάτιρα επιδείξεων μόδας ε) Πώς να ζωγραφίσετε έναν κλόουν στον υπολογιστή, βίντεο οδηγιών.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: 1.Περιγραφή: Τι περιγράφουμε, πώς περιγράφουμε, για ποιο σκοπό, σε ποιες περιστάσεις, με ποια οπτική γωνία;
2. Αν αλλάζαμε λίγο τις παραπάνω περιγραφές;
Α. Πώς θα περιέγραφε την τροφαντή νύφη της διαφήμισης κάποιος που του αρέσουν οι γεματούλες;
Β. Τι ζητάει από τον μπακαλόγατο η πελάτισσα στο τηλέφωνο; Παίξε το ρόλο.
Γ. Διαφήμισε το γλυκό που παρήγγειλε ο Κωνσταντίνου για μια ραδιοφωνική εκπομπή
Δ. Πώς θα περιέγραφε η Μαλβίνα το ξενοδοχείο της αγγελίας;
Ε. Πώς θα περιέγραφε την επίδειξη μόδας μια ρεπόρτερ ενός περιοδικού μόδας;
ΣΤ. Εξηγήστε μου πώς να βάλω την αγαπημένη μου μουσική στο καινούριο μου mp3. (Δεν έχω ιδέα)!
ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ: Παπανούτσου, Ο άνθρωπος και το φόρεμα σελ. 192-193
Dick Hebdige , Υποκουλτούρα, το νόημα του στιλ σελ.195
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
1 Ποια είναι η σημασία της αμφίεσης σύμφωνα με το Α κείμενο;
2. Ποια στοιχεία της προσωπικότητας μπορούμε να μαντέψουμε από την εξωτερική εμφάνιση, σύμφωνα με τον Ε. Παπανούτσο;
3. Ποια ήταν τα γνωρίσματα του στιλ Πανκ, σύμφωνα με το Β΄κείμενο;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ
1. Ποια είναι η θέση του συγγραφέα του Α΄κειμένου και πώς την αποδεικνύει;
2. Στο παράδειγμα του ιατρείου να μετατρέψετε την ενεργητική σε παθητική σύνταξη και να βρείτε τι αλλάζει στο ύφος του κειμένου.
3. Να βρείτε τις λόγιες λέξεις της τελευταίας (ξεχωριστής) παραγράφου στη σελ. 193 και να τις  αντικαταστήσετε με πιο απλές και κατανοητές για έναν λιγότερο μορφωμένο αναγνώστη.
4. Να βρείτε τα εκφραστικά μέσα με τα οποία γίνεται η περιγραφή του πανκ στο Β΄κείμενο
ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΕΙΔΟΣ
1. Να συγκρίνετε τα δυο κείμενα ως προς το ύφος και να ξεχωρίσετε: α) το πιο σύγχρονο β) το πιο θεωρητικό-δοκιμιακό γ) το πιο εξειδικευμένο ως προς το θέμα της ενδυμασίας δ) το πιο διδακτικό ε) το πιο κατάλληλο να δημοσιευθεί στον τύπο στ) το πιο διαχρονικό ζ) το πιο περιγραφικό η) το πιο στοχαστικό.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
1. Να περιγράψετε ένα σύγχρονο στιλ ντυσίματος, συνεχίζοντας το κείμενο Β΄.
2. Να διαλέξετε έναν χαρακτήρα από αυτούς που αναφέρονται στην τελευταία παράγραφο του κειμένου Α΄ και να φανταστείτε  τον τρόπο που ντύνεται, συνεχίζοντας το κείμενο.
3.  Νομίζετε ότι μπορούμε να καταλάβουμε τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου από το σπίτι του; Γράψτε ένα κείμενο όπως το Α΄ με τίτλο ο άνθρωπος και το σπίτι.
4. Να γράψετε μια διαφήμιση ρούχων που να απευθύνεται σε νέους της ηλικίας σας. Μπορείτε να την εμπλουτίσετε με σκίτσα ή φωτογραφίες.
5. Να γράψετε ένα άρθρο για το μπλογκ του σχολείου με θέμα τον τρόπο που ντύνονται οι νέοι σήμερα, απαντώντας στα ερωτήματα: α) Ποιες είναι οι προτιμήσεις τους και από πού επηρεάζονται; β) Ποια είναι τα προβλήματα που σχετίζονται με το ντύσιμο; γ) Τι θα προτείνατε για να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα;
6. Γράψτε έναν φανταστικό χιουμοριστικό διάλογο μεταξύ των δύο συγγραφέων με θέμα το καλόγουστο ντύσιμο.
7. Να στείλετε ένα γράμμα σε κάποιον που υποστηρίζει την άποψη ότι το ντύσιμο δείχνει το χαρακτήρα του ανθρώπου, εκφράζοντας τις αντιρρήσεις σας με επιχειρήματα.


 και αυτό

1 comment:

Anonymous said...

ευχαριστώ για τις υπέροχες ιδέες!!!

Τα γαϊδουράκια

Συνάντησα ένα γαϊδουράκι στο δρόμο μου. Πήρα το κινητό, το βγαλα μια φωτογραφία, σαν χαζοτουρίστρια. Ήταν σαμαρωμένο, δεμένο σε μιαν άκρη κα...