Monday, July 14, 2014

Μπορεί επιτέλους η βαθμολόγηση της Ν. Γλώσσας στις Πανελλαδικές να γίνει ακριβοδίκαιη;






 Μπορεί επιτέλους η βαθμολόγηση της Ν. Γλώσσας στις Πανελλαδικές να γίνει ακριβοδίκαιη;

                                                                                               Φιλόλογοι της διαδικτυακής κοινότητας agathi.pbworks.com

Ο βαθμός της «Έκθεσης» στις Πανελλήνιες είναι ο άγνωστος  χ μιας πολύ κρίσιμης διαδικασίας.  Είναι εκείνος που συχνά ανατρέπει  προσδοκίες αλλά και χρόνιες αξιολογήσεις, που αποκαλύπτει αλλοπρόσαλλες κρίσεις, που αφήνει πίκρα, θυμό κι απορίες, σε υποψηφίους, γιατί  δεν καταλαβαίνουν σε τι απέτυχαν, σε γονιούς, γιατί δεν καταλαβαίνουν πώς διαψεύστηκαν, σε δασκάλους,  γιατί  δεν καταλαβαίνουν τι δεν δίδαξαν σωστά.  Το Γλωσσικό μάθημα – όσο σπουδαίο κι αν είναι δυνητικά - είναι υπόλογο: δεν είναι μετρήσιμο αντικειμενικά  παρ’ εκτός κι αν ευτελιστεί σε μια φόρμα τυποποιημένων απαντήσεων κλειστού τύπου. Οπότε  καλύτερα να εξαιρεθεί από τον διαγωνισμό επιλογής φοιτητών.
Εκτός κι αν δεν είναι το μάθημα υπόλογο αλλά ο τρόπος της βαθμολόγησής του. Αν αυτός  αλλάξει μεθοδικά, δεν χρειάζεται να θυσιαστεί  ένας πολύτιμος δείκτης  της γλωσσικής και πνευματικής ωριμότητας του υποψηφίου. Συγκεκριμένα , κι από τα πιο απλά στα πιο σύνθετα:
  1.       Το κριτήριο πρέπει να επιμεριστεί σε θέματα μικρής  βαρύτητας. Όσο υπάρχουν θέματα που καλύπτουν το 40% της συνολικής βαθμολογίας, η βαθμολόγηση θα είναι ρευστή.
  2.       Τα ζητούμενα του κριτηρίου πρέπει να διατυπώνονται με την απαιτούμενη σαφήνεια, ακρίβεια και πληρότητα , ώστε να μην επιτρέπουν  αποκλίνουσες («αυστηρές» ή «επιεικείς») ερμηνείες και θεωρήσεις κατά την αξιολόγηση.  
  3.       Σε μια πιθανή αναβαθμολόγηση πρέπει ο τελικός βαθμός να προκύπτει από τον Μέσο όρο των δύο πλησιέστερων μεταξύ τους βαθμολογιών. Όσο προστατεύονται οι υψηλότερες βαθμολογίες, παράγονται αδικίες.
  4.       Για την  αξιολόγηση του παραγόμενου λόγου είναι αναγκαίο να αξιοποιηθούν ως επιμορφωτές και ως μέλη του Κεντρικού φορέα των εξετάσεων και Γλωσσολόγοι που ασχολούνται με την διδασκαλία της μητρικής γλώσσας στο σχολείο .  Η διδασκαλία και τα εξεταστικά κριτήρια γενικά  πρέπει να εναρμονίζονται με τα Προγράμματα Σπουδών και να μην παλινδρομούν ανάμεσα σε επιστημονικά έγκυρες αρχές και  σε παραδοσιακές συνταγές και παγιωμένες εξωθεσμικά φόρμες αξιολόγησης.
  5.      Οι βαθμολογητές πρέπει να είναι καθηγητές που διδάσκουν και βαθμολογούν  το μάθημα για πολλά χρόνια και συμμετέχουν όλη τη χρονιά σε εργαστήρια πειραματικής βαθμολόγησης  γραπτών δοκιμίων, στη διάρκεια των οποίων θα εντοπίζουν  τις αποκλίσεις των κριτηρίων τους και των εκτιμήσεών τους και θα συνειδητοποιούν ότι συμμετέχουν σε μια διαδικασία στην οποία προέχει – πέρα από προσωπικές κρίσεις και εγωισμούς – η ομοιογένεια της αξιολόγησης.
  6.     Η βαθμολόγηση πρέπει να βασίζεται σε αναλυτικές οδηγίες, οι οποίες α) θα περιλαμβάνουν σαφείς και ορισμένους δείκτες ποιότητας και απαξίας και ικανά δείγματα απαντήσεων,  β) θα προκύπτουν από εισήγηση της κεντρικής επιτροπής αναδιαμορφωμένη σύμφωνα με τις  ενστάσεις  και τα σχόλια βαθμολογητών και συντονιστών, εδραιωμένα σε «πειραματική βαθμολόγηση» ικανού δείγματος και χρόνου επεξεργασίας και γ) θα εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη έμπειρων συντονιστών, επιλεγμένων ώστε να εμπνέουν τον σεβασμό και την ομαδικότητα.
  7.     Η βαθμολογική περίοδος δεν πρέπει να τελειώνει με το τέλος της βαθμολόγησης και την ανακοίνωση των βαθμολογιών αλλά με την ενημέρωση των βαθμολογητών σχετικά με αποκλίσεις και απροσδόκητες εκτιμήσεις τους. Σκόπιμο είναι στη φάση αυτή να κατατίθενται προς επεξεργασία και παρατηρήσεις - απορίες των διδασκόντων, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις στις οποίες  διαπίστωσαν εκ των υστέρων ότι η βαθμολογία των Πανελληνίων απείχε από τις μαθητικές επιδόσεις , όπως προέκυπταν από μεθοδική ενδοσχολική αξιολόγηση. Η αξιολόγηση δηλαδή πρέπει να ανατροφοδοτεί την διδακτική πράξη συστηματικά.
Τον τελευταίο χρόνο πολλοί εναποθέτουν τις ελπίδες τους για μια ακριβοδίκαια κρίση των γραπτών  της Νεοελληνικής Γλώσσας στον υπό δημιουργία Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων και στο εξαγγελθέν Σώμα Βαθμολογητών. Αυτό είναι εν μέρει σωστό. Ορθά μεταθέτει το πρόβλημα στη διαδικασία της βαθμολόγησης και όχι στη φύση του μαθήματος, αλλά  καλλιεργεί την ψευδαίσθηση ότι το πρόβλημα θα λυθεί ως δια μαγείας χάρη σ' ένα ευάριθμο σώμα βαθμολογητών υψηλών προσόντων, αμέμπτου ήθους, πειθαρχημένων και ανεπηρέαστων στην κρίση τους. Κάτι τέτοιο μπορεί να ακούγεται καθησυχαστικό, αλλά δεν είναι ρεαλιστικό. Εκτός κι αν ενταχθεί σε ένα πλαίσιο λειτουργίας σαν κι αυτό που περιγράψαμε.







Υπογραφές
1 Aναστασοπούλου Ελευθερία
2 Αντωνίου Ελένη
3 Αυγέρη Ελένη
4 Βοϊβόντα Θεοδώρα
5 Βοκορόκος Τριαντάφυλλος
6 Βουβονίκος Βασίλειος
7 Γεωργιάδου Αγάθη
8 Γιαζκουλίδου Τατιανή
9 Γιαρίμπαπα Βασιλική
10 Δακανάλη Βιργινία (Βέρα)
11 Δεσποτίδου Σοφία
12 Διβάνη Αναστασία
13 Κακλαμάνος Νίκος
14 Καλαφάτης Κωνσταντίνος
15 Καλιώρα Στέλλα
16 Κάλφα Άννυ
17 Καρακολίδης Παναγιώτης
18 Καρακολίδου Ελένη
19 Κασσωτάκη Ειρήνη
20 Κατσάνη Μαρία
21 Κεραμιδά Λιάνα
22 Κιτσούλης Δημήτρης
23 Κουντούρης Αντώνης
24 Κούτκος Βαγγέλης
25 Κωνσταντίνου Σεραφείμ
26 Κωνσταντέλλου Αθηνά
27 Κωνσταντοπούλου Καλλιρρόη
28 Λάζαρης Άγγελος
29 Λάζος Τάσος
30 Λάμπου Κατερίνα
31 Λεουτσάκος Στάθης
32 Λουκοπούλου Κωνσταντίνα
33 Μαλούκου Ελένη
34 Μήλλα Πηγή
35 Μητρογιαννοπούλου Ευρυδίκη
36 Μιχαηλίδης Αντώνης
37 Μοίρα Πολίνα
38 Μουντάνου Ρούλα
39 Μουρκάκου Σταυρούλα
40 Μουτάφη Μαρία
41 Μπαζάνης Βασίλης
42 Μπακάλη Ιωάννα
43 Μπαλαφούτη Κατερίνα
44 Μπράιλα Ευαγγελία
45 Ναούμ Βίκυ
46 Νικολακόπουλος Βασίλης
47 Οφρυδοπούλου Αθηνά
48 Πάλλας Δημήτρης
49 Παπαζάνη Αγγελική
50 Παπακώστα Ιωάννα
51 Πανοπούλου Χαρούλα
52 Πανταζή Ανδρομάχη
53 Παντιλιέρη Λουκία
54 Παπαγιαννοπούλου Νεκταρία
55 Παπαμανώλη Ρία
56 Πολίτου Άννα
57 Πρόδρομος Πολύβιος
58 Προκοπίου Κατερίνα
59 Ρουμπάκης Γιάννης
59 Ρούσσου Βαρβάρα
660 Ρωμανού Ιωάννα
61 Σακκά Βασιλική
62 Σερεμετάκης Γιώργος
63 Σιαμαντούρα Σωτηρία
64 Σιώτου Κωνσταντίνα
65 Σκαλιδάκη Μαίρη
66 Σκόρδου Αναστασία
67 Σκούρτη Δέσποινα
68 Σπηλιοπούλου Κωνσταντίνα
69 Σταθοπούλου Δήμητρα
70 Σταυροπούλου Ζέτα
71 Στεργιοπούλου Κατερίνα
72 Συμεωνίδης Βασίλης
73 Τιμπλαλέξη Παρασκευή
74 Τόλη Βασιλική
75 Τρίγκατζη Άννα
76 Τσαλίκουσου Πηνελόπη
77 Τσενέ Έλλη
78 Τσίγκου Πολυάνθη
79 Τσιτσεκίδης Γιάννης
80 Τσουκαλά Ειρήνη
81 Τσουκαλάς Παναγιώτης
82 Φατούρου Γεωργία
83 Φελλαχίδου Σοφία
84 Φιλοπούλου Δήμητρα
85 Φορλίδα Αλεξάνδρα
86 Φουραδούλας Λευτέρης
87 Χαντζή Σοφία
88 Χαριζοπούλου Νάντια
89 Χαρμπή Κατερίνα
90 Χατζηαντωνίου Κωνσταντίνος
91 Χριστόπουλος Δημήτρης
92 Χρονοπούλου Αγγελική


































4 comments:

Anonymous said...

Μπορεί επιτέλους κάποιος να μας σώσει από τους γλωσσολόγους - φιλολόγους - ακριβολόγους? Πόσο θλιβερό είναι που όλοι εσείς εστιάζετε στο έλασσον (τον τρόπο βαθμολόγησης) και παραβλέπετε το μείζον (την τυποποίηση των θεμάτων - ασκήσεων του μαθήματος)...

gyristroula2 said...

Αν συνεχιστεί λίγο ακόμα, ανώνυμε αναγνώστη, αυτή η κατάσταση με τη βαθμολόγηση, να είσαι βέβαιος/η πως θα μας έρθει τέτοια τυποποίηση στο μάθημα, που θα νοσταλγούμε τα τωρινά θέματα για τα περιθώρια ελευθερίας που έδιναν στο μαθητή. Αν δεν μπορούμε να βαθμολογούμε αντικειμενικά και δίκαια- λυπάμαι πολύ- δεν μας πρέπει η ελευθερία στη διδασκαλία και στην αξιολόγηση του μαθήματός μας.

Παναγιώτης Τσουκαλάς said...

Ανώνυμε αναγνώστη, θα ήθελα να προσθέσω ότι το 4ο σημείο των προτάσεων στο β μέρος του, επισημαίνει ακριβώς ότι η τυποποίηση των θεμάτων οφείλεται στην επικράτηση προτύπων αξιολόγησης που επιζούν των όποιων μεταβολών σε βιβλία, αναλυτικά προγράμματα και δημιουργικές προσεγγίσεις του γλωσσικού μαθήματος.

gyristroula2 said...

Πολύ σωστά, Παναγιώτη. Κι όχι μόνο. Μεταξύ μας, όσο πιο αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης υιοθετήσουμε, τόσο μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης αφήνουμε στους μαθητές. Για τους έξω από το χορό, μοιάζει αντιφατικό, όμως εμείς γνωρίζουμε ότι δουλεύει. Για παράδειγμα, όταν περιορίζεται από όριο λέξεων ένα γραπτό και ο μαθητής δεν ασχολείται με το αν θα γεμίσει και τις 4 σελίδες της κόλλας του, ενώ δεν γνωρίζει που θέλουν οι βαθμολογητές του να σταματήσει την ανάπτυξη, μπορεί να γράψει απερίσπαστος μέσα στα δοθέντα όρια. Ένα άλλο παράδειγμα "περιορισμού" που ανοίγει τον λόγο του γράφοντος είναι το επικοινωνιακό πλαίσιο.
(Μου αρέσει που το κείμενό μας δημιουργεί...παραποταμάκια, σε τέτοιους άνυδρους καιρούς. :))

Κρέμα-σοκολάτα στο Παρίσι

Δυο υλικά που πάνε μαζί. Το καθένα μόνο του είναι πολύ νόστιμο, αλλά ο συνδυασμός τους είναι ανυπέρβλητος. Δυο κορίτσια που ταίριαζαν έτσι α...